Słownik techniczny

Forum poświęcone zagadnieniom technicznym towarzyszącym F1.

Moderator: Moderatorzy

tadzio89
Posty: 16
Rejestracja: sob 28 mar, 2009 20:35
Kontakt:

Słownik techniczny

Post autor: tadzio89 » wt 31 mar, 2009 11:13

Czesto spotykamy sie z okresleniami obcojezycznymi dotyczacymi f1, dla ktorych nie znamy polskich odpowiednikow. Mysle, ze taki temat byl by duzym ulatwieniem.

Zaczne pierwszy - co to jest 'sidepod'?

Awatar użytkownika
don
Posty: 783
Rejestracja: wt 11 gru, 2007 12:41
Lokalizacja: Krk/Lkr

Post autor: don » wt 31 mar, 2009 11:38

Sidepod to ta część bolidu, która znajduje się 'obok' monokoku (wloty powietrza) :

Obrazek

tadzio89
Posty: 16
Rejestracja: sob 28 mar, 2009 20:35
Kontakt:

Post autor: tadzio89 » ndz 19 kwie, 2009 13:54

a grid?

Awatar użytkownika
dudek2
Posty: 982
Rejestracja: sob 30 cze, 2007 10:36
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Post autor: dudek2 » ndz 19 kwie, 2009 13:57

Pola startowe kierowcow :)
BUKA NIE ŻYJE!

tadzio89
Posty: 16
Rejestracja: sob 28 mar, 2009 20:35
Kontakt:

Post autor: tadzio89 » wt 21 kwie, 2009 16:52

pullrod supesnion - jaki to rodzaj zawieszenia?

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » wt 21 kwie, 2009 16:57

Zawieszenie w którym 3 element zawieszenia (ten pod kątem patrząc od przodu) łączy się z kołem w okolicach mocowania górnego wahacze, dziś w zasadzie wyparty całkowicie z F1 na rzecz Pushrod suspension, które to łączy ten 3 element w okolicach dolnego wahacza.

[ Dodano: Wto 21 Kwi, 09 16:59 ]
Obrazek

mniej więcej tak to wygląda...

jeszcze bardziej ułatwiając. W przypadku Push Rod amortyzator jest ściskany, w przypadku Pull Rod rozciągany.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

KRISF1
Posty: 1120
Rejestracja: wt 26 lut, 2008 17:20

Post autor: KRISF1 » śr 22 kwie, 2009 18:04

To teraz ja sie spytam co kryje sie od tajemniczym słowem stint :?: :roll:

Awatar użytkownika
jaro738
Posty: 2949
Rejestracja: śr 13 gru, 2006 20:34
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: jaro738 » śr 22 kwie, 2009 18:08

stint to czas przebywania na torze pomiedzy zjazdami do boksów

przykładowo

pity zaplanowane sa na okrazenie 15 i 30, czyli stint to okrazenia 16,17,18......29,30 i jego długość wynosi 15 okrążeń

Awatar użytkownika
Venceremos
Posty: 2020
Rejestracja: wt 01 sie, 2006 12:05
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Venceremos » pt 24 kwie, 2009 21:52

jaro738 pisze:pity zaplanowane sa na okrazenie 15 i 30, czyli stint to okrazenia 16,17,18......29,30 i jego długość wynosi 15 okrążeń
Dla ścisłości okrążenia 1-15 to pierwszy stint, 16-30 to drugi stint, a 30-koniec to trzeci stint.
"Formula 1 is not a sport" - Jedyna rozsądna wypowiedź Alonso :D

tadzio89
Posty: 16
Rejestracja: sob 28 mar, 2009 20:35
Kontakt:

Post autor: tadzio89 » pn 27 kwie, 2009 09:53

steering rack ?

Awatar użytkownika
don
Posty: 783
Rejestracja: wt 11 gru, 2007 12:41
Lokalizacja: Krk/Lkr

Post autor: don » pn 27 kwie, 2009 12:40

tadzio89 pisze:steering rack ?
Zębatka kierownicza.

tadzio89
Posty: 16
Rejestracja: sob 28 mar, 2009 20:35
Kontakt:

Post autor: tadzio89 » pn 27 kwie, 2009 16:53

Obrazek
a czy moglby ktos zaznaczyc zębatke kierownicza na tym zdjeciu i przy okazji instalacje hydrauliczna dla wspomagania ukladu kierowniczego(plumbing for the power steering system)?

Awatar użytkownika
don
Posty: 783
Rejestracja: wt 11 gru, 2007 12:41
Lokalizacja: Krk/Lkr

Post autor: don » pn 27 kwie, 2009 20:27

Ino jej nie widać, bo "zamknięta" :

Obrazek

Awatar użytkownika
Korbaczek
Posty: 892
Rejestracja: sob 29 wrz, 2007 16:47
Lokalizacja: Przeźmierowo
Kontakt:

Post autor: Korbaczek » wt 28 kwie, 2009 15:25

Ktoś mógłby mi wyjaśnić po co i co jest na takich karteczkach, które zazwyczaj Ferrari pokazuje. Są one w kolorze żółtym lub czerwonym. Wielokrotnie są one pokazywane, a mi niestety nigdy nie udaje się przeczytać co na nich jest, a tym bardzie odgadnąć do czego służą w czasach wszędobylskiej elektroniki.

Zdjęcie niewyraźne:
Obrazek

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » wt 28 kwie, 2009 16:45

Nazwisko kierowcy, kolor kamery (pewnie i maszyna jest tak oznaczona) + rodzaj opon.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
Korbaczek
Posty: 892
Rejestracja: sob 29 wrz, 2007 16:47
Lokalizacja: Przeźmierowo
Kontakt:

Post autor: Korbaczek » wt 28 kwie, 2009 18:02

I to służy do komunikacji na lini pit wall - mechanicy wymieniający koła? Jeśli tak, to troche nie rozumiem dlaczego nie można tego zrobić drogą radiową?

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » wt 28 kwie, 2009 18:03

Wiesz jak działa radio w F1, a tak nie ma pomyłek :)
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
Korbaczek
Posty: 892
Rejestracja: sob 29 wrz, 2007 16:47
Lokalizacja: Przeźmierowo
Kontakt:

Post autor: Korbaczek » wt 28 kwie, 2009 18:08

No nie powiem, zabawne to dla mnie jest ;).

Myślałem, że to jednak coś bardziej misternego. Dzieki za wyjaśnienie.

tadzio89
Posty: 16
Rejestracja: sob 28 mar, 2009 20:35
Kontakt:

Post autor: tadzio89 » wt 05 maja, 2009 12:46

hideto pisze:Push Rod
ale jak mozna przetlumaczyc na polski '(front) pushrod'?

oraz wishbone i trackrod?

KRISF1
Posty: 1120
Rejestracja: wt 26 lut, 2008 17:20

Post autor: KRISF1 » pt 02 paź, 2009 14:15

sry że odkopuje stary temat ale mam takie pytanie. Oglądając onboardy z hidem słychać że cały czas mówi o jakiś "skid markach" (nie wiem czy dobrze napisałem) i tu moje pytanie co to jest?

Awatar użytkownika
yarpen.zirgin
Posty: 4404
Rejestracja: pt 16 lut, 2007 12:46

Post autor: yarpen.zirgin » pt 02 paź, 2009 14:37

"Gumowe" ślady na torze. Najbardziej widoczne na dohamowaniach. Tak na bardzo chłopski rozum, skid mark to tam, gdzie tor jest najciemniejszy :)
KubicoManiak vel Dobro Squad
CHAM squad

Azariel
Posty: 10
Rejestracja: ndz 07 cze, 2009 22:14
Lokalizacja: TG

Post autor: Azariel » pt 02 paź, 2009 15:52

KRISF1

to dokladnie "ślady hamowania" w kazdym slowniku angielsko polskim nawet znajdziesz ;)

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » pt 02 paź, 2009 17:33

a wystarczyło skorzystać z google...

http://images.google.pl/images?q=skid%2 ... =pl&tab=wi
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Swaveck

Post autor: Swaveck » sob 03 paź, 2009 00:09

tadzio89 pisze:
hideto pisze:Push Rod
ale jak mozna przetlumaczyc na polski '(front) pushrod'?

oraz wishbone i trackrod?
Nie ma polskiego odpowiednika. W doslownym tlumaczeniu to "drązek popychający"
W samochodowach F1 amortyzator nie jest montowany bezposrednio do upright'a poniewaz masa nieresorowana bylaby zbyt wysoka. Montuje sie wiec lekki pushrod (stop tytanu + kompozyt węglowy) ktory ekscytuje rockera. Rocker natomiast polaczony jest do zestawu amotyzatorow oraz anti roll-bara. Oczywiscie kazda stajnia ma inne rozwiazanie ale zasada dzialania jest wlasciwie taka sama. Diabel tkwi w szczegolach :)

Powod dla ktorego nie ma polskego odpowiednika "push rod" jest banalny - w polsce nie ma aut z systemem zawieszenia push ani pull rod. Takie zawieszenia stosuje siewlasciwie jedynie w single seaterach a tych u nas nie ma zbyt wielu :) A jesli juz ktos obraca sie w tym temacie uzywa wlasnie angielskiego nazewnictwa.

Wishbone to oczywiscie wahacz, trackrod to drążek kierowniczy :)

[ Dodano: Sob 03 Paź, 09 00:34 ]
pisze: pullrod supesnion - jaki to rodzaj zawieszenia?
hideto pisze: jeszcze bardziej ułatwiając. W przypadku Push Rod amortyzator jest ściskany, w przypadku Pull Rod rozciągany.
Hehe, no nie do konca :) Jak sama nazwa wskazuje Pushrod pcha natomiast pullrod ciagnie. Nie znaczy to ze amortyzator jest tylko rozciagany. Push lub pull rod nie dziala bowiem na niego bezposrednio ale jak juz wczesniej pisalem za posrednictwem rockera. Rocker to (w dawniejszych wersjach) taka obrotowa wajcha.

Aby opisac to bardziej obrazowo posluze sie analogia rozrzadu. Kazdy chyba widzial dzwigienki zaworowe, sprezyny i zawory a w koncu i popychacze. No wiec popychacz to pushrod, dziwgienka zaworowa to rocker natomiast zawor i sprezyna to amortyzator. Oczywiscie w zawieszeniu jest to zupelnie inaczej połączone, ale zasada dzialania jest wlasciwie taka sama.

O wlasnie znalazlem na necie.. :)) zawieszenie samochodow RC :)) ale do zludzenia przypomina stare rozwiazanie z F1 (dzisiaj nikt juz tego tak nie robi)

Obrazek

To jasno szare to rocker, czerwone po bokach to pushrody,, czarne po bokach to wahacze (wishbone) noi czarne z czerwonymi sprezynkami na srodku to amortyzatory.
To zawieszenie jest na dzisiejsze czasy prymitywne ale obrazuje o co chodzi z "pushrodem" :)

Aha... amortyzator pracuje tak samo bez wzgledu na to jaki system zastosowano wlasnie dzieki rockerowi. Ciągnąc za jedno ramię rockera - drugie jego ramię pcha ściska amortyzator a nie rozciaga... (na zalaczonym obrazy jest akurat pushrod alee wystarczy odwrocic amortyzator i przeniesc koncowke drazka na gore uprighta i juz mamy pullrod) choc z drugiej strony.. zalezy ktory amortyzator i w jakich warunkach :)) W dzisiejszych zawieszeniach sa zwykle 3 amortyzatory i 3 sprezyny. Kazdy z tych elementow zluzy do czego innego :)
Moznaby o tym pisac w nieskonczonosc :)

[ Dodano: Sob 03 Paź, 09 00:37 ]
don pisze:
tadzio89 pisze:steering rack ?
Zębatka kierownicza.
Przekładnia kierownicza :)

Awatar użytkownika
karolVTEC
Posty: 1632
Rejestracja: śr 05 lis, 2008 18:49
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: karolVTEC » pn 15 paź, 2012 21:01

Przypomni mi ktoś, jak nazywał się ten system z którym Renault jeździł w 2005 roku?

[ Dodano: Pon 15 Paź, 12 21:05 ]
Dobra już mi się przypomniało:D o mass damper mi chodziło :P
"With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high." A. Senna

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » pn 15 paź, 2012 21:06

2006 jak już.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
karolVTEC
Posty: 1632
Rejestracja: śr 05 lis, 2008 18:49
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: karolVTEC » pn 15 paź, 2012 22:10

No 2006... literówka mi się wkradła.
"With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high." A. Senna

Awatar użytkownika
Kulfon
Posty: 458
Rejestracja: sob 08 maja, 2010 20:57

Post autor: Kulfon » wt 16 paź, 2012 00:27

Nie do końca, jeśli już mamy być tacy szczegółowi :D W 2005 też już zaczęli z tym jeździć - zaczęli to testować już bodaj w Brazylii.

Swoją drogą ciekawa z tym sprawa jak w trakcie sezonu na prośbę Ferrari tego zakazali, ale dopiero po tym gdy okazało się że Ferrari sobie z tym nie radzi...

marchefkka
Posty: 2
Rejestracja: ndz 12 sty, 2014 17:59

Post autor: marchefkka » ndz 12 sty, 2014 18:00

spinner? (samochod krecacy sie wokol wlasnej osi ale jednym slowem?)

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » ndz 12 sty, 2014 20:14

Zależy od kontekstu.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

ODPOWIEDZ

Wróć do „F1 - forum techniczne”