Aerodynamika

Forum poświęcone zagadnieniom technicznym towarzyszącym F1.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
MtK
Posty: 1681
Rejestracja: czw 05 lip, 2007 12:51
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: MtK » sob 13 mar, 2010 08:01

Gdyby McLaren nie przejmował się legalnością to wlot powietrza do tego "czegoś" byłby dobrze ukryty i sterowany pneumatycznie. Zrobili wszystko żeby wykorzystać luki w przepisach a nie je złamać. Także nie widzę tu problemu, czego nie ma w przepisach jest dozwolone.
Scuderia Ferrari Marlboro fan since 1996 MSC fan since 1994
Tak, chcę Hamiltona w Ferrari.

Awatar użytkownika
lg2000
Posty: 1841
Rejestracja: pn 02 lip, 2007 10:25
Lokalizacja: EPML

Post autor: lg2000 » sob 13 mar, 2010 09:04

MtK pisze:Gdyby McLaren nie przejmował się legalnością to wlot powietrza do tego "czegoś" byłby dobrze ukryty i sterowany pneumatycznie.
Nie jestem pewien czy trzeci raz coś takiego by przeżyli.
Zrobili wszystko żeby wykorzystać luki w przepisach a nie je złamać. Także nie widzę tu problemu, czego nie ma w przepisach jest dozwolone.
To rozwiązanie spokojnie może zostać zdelegalizowane jak i zalegalizowane. Rozsądne by było aby FIA zdelegalizowała wszelkiego rodzaju takie sterowania, zaoszczędziło by to sporo pieniędzy co dla aktorów cyrku Berniego w dzisiejszych czasach jest nie bez znaczenia.

Awatar użytkownika
McLfan
Posty: 2484
Rejestracja: wt 11 lip, 2006 15:02
Lokalizacja: Opole

Post autor: McLfan » sob 13 mar, 2010 09:07

Pieniędzy się nie oszczędza. Wydaje się je po prostu na coś innego. Niech każdy sobie oceni, co dla niego ważniejsze. Nie powinno się karać innowacyjności, bo może ona ciągnąć za sobą koszty dla innych. F1, to nie jest seria, gdzie mają się ścigać standardowe samochody.

Awatar użytkownika
lg2000
Posty: 1841
Rejestracja: pn 02 lip, 2007 10:25
Lokalizacja: EPML

Post autor: lg2000 » sob 13 mar, 2010 10:30

McLfan pisze:Pieniędzy się nie oszczędza. Wydaje się je po prostu na coś innego.
A ja myslałem że wszystkie działania FIA i Berniego w ubiegłym roku jak również odejścia zespołów fabrycznych były przez brak pieniędzy na ściganie. :razz:
Niech każdy sobie oceni, co dla niego ważniejsze. Nie powinno się karać innowacyjności, bo może ona ciągnąć za sobą koszty dla innych. F1, to nie jest seria, gdzie mają się ścigać standardowe samochody.
W tym jest właśnie problem że się ogranicza tą innowacyjność i to już od wielu lat. W przeciwnym wypadku ścigały by się pewnie tylko Ferrari i McLaren. Trochę mało.

Awatar użytkownika
doriano
Posty: 3197
Rejestracja: czw 15 maja, 2008 23:03
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Post autor: doriano » czw 18 mar, 2010 23:10

Trwa kolejna odsłona zamieszania wokół dyfuzorów. Związane jest to z wykorzystaniem (...) otworów zewnętrznego rozrusznika do poprawienia pracy dyfuzora. Na formula1.com nieźle zobrazowano problem:

Obrazek

klik1
klik2

Awatar użytkownika
torque8
Posty: 94
Rejestracja: ndz 31 sty, 2010 20:53
Lokalizacja: Polandia

Post autor: torque8 » pn 29 mar, 2010 23:49

Ktoś może orientuje się dlaczego to "skrzydełko" znajduje się tylko po jednej stronie? Do czego służy i czy taka asymetria nie zaburza aero samochodu?

Obrazek

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » pn 29 mar, 2010 23:54

to jest kamera a nie skrzydełko.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
torque8
Posty: 94
Rejestracja: ndz 31 sty, 2010 20:53
Lokalizacja: Polandia

Post autor: torque8 » wt 30 mar, 2010 00:06

Ok, dzięki ;] Co ciekawe Renault ma zamontowaną kamerkę z drugiej strony.
A czy jest jakaś określona z góry liczba kamer, która musi się znajdować na każdym z samochodów?

Awatar użytkownika
Chipita
Posty: 2345
Rejestracja: pn 22 paź, 2007 16:10
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: Chipita » wt 30 mar, 2010 00:10

Tak, ta u góry nad airboxem, musi to być albo kamera albo atrapa o takich samych wymiarach i wadze.
ESPAÑA !!!

Awatar użytkownika
Alvaro
Posty: 312
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010 09:48
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Alvaro » ndz 06 cze, 2010 22:17

Ja mam małe pytanko, uprzedzam że może wydawać się dziwne, ale nie daje mi spokoju :razz:

Chodzi mi o otwory w "dziobach" bolidu, wygląda to mniej więcej tak...

Obrazek

I nie mam bladego pojęcia na co to komu, bo chyba nie wpływa to jakoś specjalnie korzystnie na areo... a ma to każdy bolid, w takiej lub innej formie.
Jak możecie pomóc to bedę wdzięczny :wink:
"Dla Formuły 1 naprawdę ważne są dwie rzeczy... Jedną jest Ferrari, a drugą jest hałas" ~Bernie Ecclestone

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » ndz 06 cze, 2010 22:20

to ma dwie role, po pierwsze chłodzi układy hydrauliki przedniego zawieszenia i hamulców, po drugie część powietrza chłodzi nogi (głównie stopy) kierowców.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
Alvaro
Posty: 312
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010 09:48
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Alvaro » ndz 06 cze, 2010 22:25

OK dzięki hid... :shock:
Swoją drogą skąd Ty masz cholewcia tyle informacji tak szczegółowych... :?: :shock:
"Dla Formuły 1 naprawdę ważne są dwie rzeczy... Jedną jest Ferrari, a drugą jest hałas" ~Bernie Ecclestone

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » ndz 06 cze, 2010 22:26

czytam co różni wartościowi ludzie piszą, czasami sam wyciągam wnioski.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

R90
Posty: 12
Rejestracja: sob 14 maja, 2011 12:11

Post autor: R90 » sob 30 lip, 2011 10:50

Chciałbym się zapytać o taką rzecz. Przykładowo w tym sezonie widzieliśmy rózne otwory w zespołach F1, którymi to wylatuje powietrze, które wcześniej zostało użyte m.in do chłodzenia skrzyni biegów oraz silnika. Czy to powietrze jest jakoś wykorzystywane do poprawienia docisku? Widziałem , że niektóre zespoły na tylnym skrzydle na dole montują coś w rodzaju 'przeszkody' w miejscu gdzie leci to powietrze.

elvisek179
Posty: 93
Rejestracja: ndz 27 mar, 2011 17:11

Post autor: elvisek179 » ndz 31 lip, 2011 16:11

Teraz głównie dmucha się w dyfuzor:)

R90
Posty: 12
Rejestracja: sob 14 maja, 2011 12:11

Post autor: R90 » pn 01 sie, 2011 11:51

To prawda, ale jakaś część, a nawet nie mała pochodzi od docisku aerodynamicznego

rbej
Posty: 226
Rejestracja: wt 20 kwie, 2010 17:29

Post autor: rbej » pn 01 sie, 2011 20:53

Czy kierowca może przekazać coś mechanikom i inżynierom na temat zachowania bolidu, czego nie widać w telemetrii i całej masie innych danych??.

Pytam bo chcę raz na zawsze wyjaśnić temat wpływu kierowcy na rozwój bolidu, bo zawsze jak piszę że ten wpływ jest bardzo mały jestem masowo wyśmiewany. Chcę wiedzieć czy słusznie.

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » pn 01 sie, 2011 21:01

Oczywiście że może.

Telemetria to zapis tego jak się dany bolid zachowuje, ale nie tego jak dany kierowca by chciał żeby się zachowywał.

Np uślizgi tylnej osi u takiego Buttona to problem, ale u Schumachera jest to już norma a wręcz rzecz pożądana. Telemetria w obu przypadkach będzie wyglądała tak samo w tej kwestii.

Mówiąc krótko Kierowca - o ile ma na tyle mocną pozycję w zespole - wskazuje kierunki w stronę których inżynierowie starają się iść. Przy okazji starają się oczywiście rozwiązać wszystkie problemy które wychodzą po drodze.

Jeśli ktoś ci więc mówi, że kierowca nie ma żadnego wpływu na rozwój bolidu to cię okłamuje. Jest oczywistym, że taki Schumacher czy Kubica nie pójdą do fabryki, nie zaprojektują części a potem nie będą jej lepić z włókna węglowego. Jednak swoimi komentarzami może dać wskazówki. Kierowca jako jedyny wie jak bolid zachowuje się jako cały pakiet, a nie jedynie pareset osobnych parametrów.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

R90
Posty: 12
Rejestracja: sob 14 maja, 2011 12:11

Post autor: R90 » sob 06 sie, 2011 11:21

A ja się zapytam, w roku 1984 zauważyłem, że bolidy miały jakby inne tylne skrzydła, tzn to główne i po bokach dodatkowe małe płaty wysunięte ku przodowi. Zaś Toleman miał jakby dwa skrzydła jedno za drugim? Dlaczego taki układ stosowali? Został on później zabroniony?

Awatar użytkownika
doriano
Posty: 3197
Rejestracja: czw 15 maja, 2008 23:03
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Post autor: doriano » sob 06 sie, 2011 12:03

Też mam pytanie...

Obrazek

Jak widać (?) na załączonym obrazku za tylnym skrzydłem Lewisa tworzą się świetnie wyglądające strugi powietrza (?). Wydaje mi się, że w tym roku takie zjawisko najbardziej widoczne jest właśnie w przypadku bolidów McLarena.

Pytanie jednak co to dokładnie jest, jak powstaje i czemu akurat u nich? ;)

Jako, że screen był wycinany zardzewiałym kapslem z filmu na youtube nagranego zepsutym kefirem, to dorzucam jeszcze link bezpośredni do filmiku ze zjawiskiem.

http://www.youtube.com/watch?v=_60n3ZcZKd0&t=2m7s

Awatar użytkownika
lc1
Posty: 307
Rejestracja: śr 09 lut, 2011 12:07
Lokalizacja: Kraków

Post autor: lc1 » sob 06 sie, 2011 12:09

Też zastanowiły mnie te strugi, bo pierwszy raz zauważyłem je na GP Węgier.
Wczoraj jak oglądałem ten nowy film o Sennie to za bolidami były takie same strugi.
McLaren Mercedes

Awatar użytkownika
doriano
Posty: 3197
Rejestracja: czw 15 maja, 2008 23:03
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Post autor: doriano » sob 06 sie, 2011 12:12

lc1 pisze:za bolidami były takie same strugi.
To prawda. Widać je między innymi tutaj:

http://www.youtube.com/watch?v=iHf-Ru9JwRI

Awatar użytkownika
jaro738
Posty: 2949
Rejestracja: śr 13 gru, 2006 20:34
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: jaro738 » sob 06 sie, 2011 12:43

generalnie takie smugi widać praktycznie tylko w przypadkach kiedy tor przepycha po deszczu, więc przy dużej wilgotności i niskiej temperaturze powietrza, podobnie jak na krawędziach spływu skrzydeł samolotow. Więc wystarczy się dowiedzieć czemu przy nich te smugi powstają.

Awatar użytkownika
Invinciblee
Posty: 1260
Rejestracja: sob 27 gru, 2008 11:38
Kontakt:

Post autor: Invinciblee » sob 06 sie, 2011 13:08

A ja myślałem że to mój stary telewizor się psuje :D

Awatar użytkownika
MtK
Posty: 1681
Rejestracja: czw 05 lip, 2007 12:51
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: MtK » sob 06 sie, 2011 15:59

Mam też wrażenie że dużo zależy od skrzydła. Pamiętam że przed 2009 rokiem tego typu smugi były częściej widoczne z uwagi na konstrukcję starych skrzydeł. Hungaro ma jeden z większym docisków w sezonie więc tu to widać. Co do ich powstania to nie tyle przesychający tor co duża wilgotność powietrza, która często łączy się z przesychającym torem.
Scuderia Ferrari Marlboro fan since 1996 MSC fan since 1994
Tak, chcę Hamiltona w Ferrari.

Awatar użytkownika
jaro738
Posty: 2949
Rejestracja: śr 13 gru, 2006 20:34
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: jaro738 » sob 06 sie, 2011 16:18

MtK pisze:Co do ich powstania to nie tyle przesychający tor co duża wilgotność powietrza, która często łączy się z przesychającym torem.
czyli dokladnie to co mialem na mysli :P

http://img15.imageshack.us/img15/5685/a ... illand.jpg
paranormalne.pl pisze:Smugi aerodynamiczne

Smugi te nie są wynikiem spalania paliwa lotniczego, a spadkiem ciśnienia spowodowanego przepływem powietrza nad skrzydłem samolotu. Spadek ciśnienia powoduje spadek temperatury, co skolei powoduje kondensację pary wodnej. W wcześniejszym wpisie mówiłem o tym, że smugi kondensacyjne pojawiają się w pewnej odległości za samolotem. Smugi aerodynamiczne pojawiają się natychmiast. Takie bardzo ładne smugi aerodynamiczne możemy obserwować często przy lądowaniu samolotu:
jak MtK zauważył, w F1 smugi pojawiają się przy wysokim docisku. W lotnictwie przy podchodzeniu do lądowania - kiedy wysunięte sa klapy i spojlery, więc kiedy mamy dużą siłę nośną. hide kiedys wrzucał fajną analize przejścia od skrzydła samolotu, przez skrzydło z wysuniętymi klapami to tylnego skrzydła bolidu F1. czyżby zagadka rozwiązana?

R90
Posty: 12
Rejestracja: sob 14 maja, 2011 12:11

Post autor: R90 » sob 06 sie, 2011 22:29

Mogę sie mylić, ale może ma to coś wspólnego z obłokiem Prandtla-Glauerta?

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » sob 06 sie, 2011 22:50

Niewiele, zwłaszcza że bolidy F1 nawet się nie zbliżają do prędkości dźwięku. Obłok powstaje poprzez skupienie cząsteczek powietrza i skroplenia pary wodnej na nich w wyniku lotu zbliżonego do prędkości dźwięku.

To co jest za bolidami F1 to najzwyklejsze smugi aerodynamiczne powstające w turbulencjach za krawędziami spływu bolidów. Ma to związek ze sporymi krawędziami natarcia spoilerów/skrzydeł. Co znacząco zwiększa różnicę ciśnień. Zwiększona różnica ciśnień obniża temperaturę, a obniżona temperatura kondensuje parę wodną i widzimy smugę.

To samo da się zauważyć przy samolotach podchodzących do lądowania, w miejscach gdzie jest sporo pary wodnej, albo samolotach wykonujących gwałtowne manewry (np akrobacje) tylko proszę tego nie mylić z paleniem terpentyny w wydechu :)

Podsumowując:

Smuga Kondensacyjna (contrails) - powstaje w wyniku spalenia paliwa w atmosferze. W zależności od warunków atmosferycznych znikają po kilku minutach albo przemieniają się w zwyczajne chmury - smuga ta to w końcu kondensacja pary wodnej unoszącej się w powietrzu.

Obłok Prandtla-Glauerta - Kondensacja pary wodnej na 'barierze' którą tworzy przed sobą samolot lecący z prędkością zbliżoną do prędkości dźwięku (okolice 1000 km/h, im wyżej tym mniej w zasadzie)

Smuga Aerodynamiczna - powstaje w wyniku obniżenia ciśnienia na krawędzi spływu powierzchni aerodynamicznej (spoiler, skrzydło, krawędzie kadłubów nośnych, etc) co w wyniku daje spadek temperatury i kondensację pary wodnej.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
MtK
Posty: 1681
Rejestracja: czw 05 lip, 2007 12:51
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: MtK » ndz 07 sie, 2011 00:26

hideto, Ale mam rację że ich widoczność ma duży związek z wilgotnością?
Scuderia Ferrari Marlboro fan since 1996 MSC fan since 1994
Tak, chcę Hamiltona w Ferrari.

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » ndz 07 sie, 2011 00:36

Wiesz MtK, nie chcę byś poczuł się urażony, ale po raz kolejny odgrywasz rolę Kapitana Oczywistość.

Jest wyraźnie napisane w moim poście, jak i w tekstach źródłowych, że wszystkie trzy zjawiska występują w wyniku SKONDENSOWANIA PARY WODNEJ W POWIETRZU/ATMOSFERZE.

Więc oczywistym jest, że do zjawiska jest potrzebna relatywnie duża wilgotność powietrza - bo powietrze wilgotne o takie o dużej zawartości pary wodnej.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

ODPOWIEDZ

Wróć do „F1 - forum techniczne”