Opony

Forum poświęcone zagadnieniom technicznym towarzyszącym F1.

Moderator: Moderatorzy

Artur.m30
Posty: 5
Rejestracja: pn 19 mar, 2007 16:54

Opony

Post autor: Artur.m30 » pn 19 mar, 2007 17:28

Witam serdecznie.
Wiele czytałem o ogumieni bolidów lecz jeszcze zbyt mało wiem na ten temat więc tutaj jest moja prośba aby jeżeli jest taka możliwość podać ciekawa linki do stron na ten temat lub nieco przybliżyć historię z ogumieniem bolidów.

cougar
Posty: 477
Rejestracja: pt 21 kwie, 2006 16:29
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: cougar » pn 19 mar, 2007 17:40

Na początek może coś z własnego podwórka ;)
:arrow: http://www.formula1.pl/F1_news-934-Opon ... to_F1.html
:arrow: http://www.formula1.pl/F1_news-695-Czarna_magia.html

Pozdrawiam.

Artur.m30
Posty: 5
Rejestracja: pn 19 mar, 2007 16:54

Post autor: Artur.m30 » pn 19 mar, 2007 18:18

wielkie dzięki jeszcze nie dotarłem do tych artykułów.

Rtoipb
Posty: 153
Rejestracja: pn 19 mar, 2007 15:38
Lokalizacja: Prawie Gliwice

Post autor: Rtoipb » czw 26 kwie, 2007 19:35

Ile waży opona w F1?
Kubicomaniak ;-)
Syberyjskie ślicznoty

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » czw 26 kwie, 2007 22:20

Rtoipb pisze:Ile waży opona w F1?
ciśnienie i twórce felg też ci podać ?
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Rtoipb
Posty: 153
Rejestracja: pn 19 mar, 2007 15:38
Lokalizacja: Prawie Gliwice

Post autor: Rtoipb » czw 26 kwie, 2007 22:56

hideto pisze:
Rtoipb pisze:Ile waży opona w F1?
ciśnienie i twórce felg też ci podać ?
No cóż rzeczowa odpowiedź :(
ciśnienia znam producenta felg też :wink:
Twórcą felg jest dla mnie projektant jeżeli znasz to podaj
ale z pewnością nie znasz nazwiska projektanta
Kubicomaniak ;-)
Syberyjskie ślicznoty

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » czw 26 kwie, 2007 23:04

znasz ciśnienia ? a to dobre...
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Rtoipb
Posty: 153
Rejestracja: pn 19 mar, 2007 15:38
Lokalizacja: Prawie Gliwice

Post autor: Rtoipb » pt 27 kwie, 2007 10:14

Hideto jesteś podobno "znawcą" F1
ale niestety nie odpowiadasz na konkretne pytanie
zamiast odpowiedzi na dokładnie określone pytanie
wolisz drażnić innych prowadząc dyskusje nie na temat

Jeżeli wiesz ile waży opona w F1 to podaj wagę
ewentualnie zamieść linka do miejsca gdzie są takie dane
a nie odpowiadaj głupio na konkretne pytania


Uprzedzam że nie zamierzam dalej ciągnąć dyskusji nie na temat
Kubicomaniak ;-)
Syberyjskie ślicznoty

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » pt 27 kwie, 2007 15:39

po prostu ciekawi mnie do czegóż to potrzebna ci inf na temat wagi opony.... no a mówiąc że znasz ciśnienia powaliłeś mnie na kolana... zawsze myślałem że ciśnienie w oponie jest, tak samo jak reszta ustawien bolidu, tajemnica zespolu :o

The cost of a set of Bridgestone Formula 1 tyres is estimated at £3000. ... Weight: 9kg for a front, 11kg for a rear.

btw istnieje takie coś jak Google.pl/com i h** wie w ilu jeszcze aliasach to jest.... wystarczy wpisać "F1 tyre weight" i juz w 1 wyniku masz odpowiedź... no ale lepiej o tak oczywistą rzecz zapytać na forum i poczekać na odpowiedź 2 dni zamiast 5 sekund nie prawdaż ?
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Rtoipb
Posty: 153
Rejestracja: pn 19 mar, 2007 15:38
Lokalizacja: Prawie Gliwice

Post autor: Rtoipb » sob 28 kwie, 2007 10:46

hideto pisze:po prostu ciekawi mnie do czegóż to potrzebna ci inf na temat wagi opony....
Zwróciłem uwagę że przy oglądaniu jakiejś relacji z F1 jak facet z obsługi
nie wyglądający jak Pudzian :wink: przekładał koła jedną ręką i to zdecydowanie bez wysiłku :lol:
a ja ostatnio miałem przyjemność przebić dwa koła na delikatnie mówiąc zadu... w efekcie czego
musiałem taszczyć przebite koło kilka km do jakiejś wsi i o dziwo był tam wulkanizator :lol:
a waga mojej samej opony to 17kg :cry:

Poza tym waga opony ma wpływ na prowadzenie się pojazdu
dla nie zorientowanych jest to masa nieresorowana składaj się na nią
opony, felgi, hamulce i część zawieszenia.
Im mniejsza masa nieresorowana w stosunku do masy pojazdu tym lepiej koło trzyma się drogi.
hideto pisze:btw istnieje takie coś jak Google.pl
Masz rację :) ale czasem wpisanie zapytania w innej kolejności lub nieco zmienionego daje całkiem inne wyniki :(
hideto pisze:no a mówiąc że znasz ciśnienia powaliłeś mnie na kolana...
Z tymi ciśnieniami to tak jak z tym "twórce felg też ci podać " :wink:
Kubicomaniak ;-)
Syberyjskie ślicznoty

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » sob 28 kwie, 2007 14:41

akurat w tym przypadku twórca=producent czyli np BBS Enkel etc
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Rtoipb
Posty: 153
Rejestracja: pn 19 mar, 2007 15:38
Lokalizacja: Prawie Gliwice

Post autor: Rtoipb » sob 28 kwie, 2007 20:59

hideto pisze:akurat w tym przypadku twórca=producent czyli np BBS Enkel etc
Dyskusja na temat czy twórca=producent to nie w tym dziale forum :wink:
Kubicomaniak ;-)
Syberyjskie ślicznoty

Awatar użytkownika
Sakon Yamamoto
Posty: 977
Rejestracja: wt 20 mar, 2007 20:02
Lokalizacja: North Caldwell, NJ

Post autor: Sakon Yamamoto » śr 02 maja, 2007 23:42

Wiele sie mowi o tym, zeby bolidy mialy wiecej mocy, byly szybsze etc
Uwazam, ze najprostszym i najlepszym (na poczatek) rozwiazaniem, bedzie wprowadzenie z powrotem do gry slick'ow. W 1998 o ile dobrze pamietam, zabronili uzywania tego rodzaju opon. Teraz obowiazuja 4 rowki po 3 mm.

Awatar użytkownika
Venceremos
Posty: 2020
Rejestracja: wt 01 sie, 2006 12:05
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Venceremos » czw 03 maja, 2007 00:41

Sakon Yamamoto pisze:Wiele sie mowi o tym, zeby bolidy mialy wiecej mocy, byly szybsze etc
Kto o tym mówi? Kibice być może. FIA w każdym razie od wielu lat stara się ograniczyć prędkość bolidów w trosce o bezpieczeństwo. Czy to ma sens to już zupełnie inna bajka :) Akurat slicki uważam, za ważną część sportów motorowych. To jeden z tych małych drobiazgów, które odróżniają samochód wyścigowy od typowej "drogówki". Powrót slicków jest zresztą przesądzony na sezon 2008 :)

Awatar użytkownika
Sakon Yamamoto
Posty: 977
Rejestracja: wt 20 mar, 2007 20:02
Lokalizacja: North Caldwell, NJ

Post autor: Sakon Yamamoto » czw 03 maja, 2007 00:49

Venceremos pisze:
Sakon Yamamoto pisze:Wiele sie mowi o tym, zeby bolidy mialy wiecej mocy, byly szybsze etc
Kto o tym mówi?
Flavio Briatore, Ron Dennis, Ross Brawn, Michael Schumacher, Niki Lauda oraz kierowcy + godzil2 =] Nie wspominam juz o kibicach.

Venceremos pisze:Powrót slicków jest zresztą przesądzony na sezon 2008 :)
Jak na razie to jedyna dobra rzecz w regulaminie na nastepny sezon.

Jeszcze maly edit, bo cos sobie przypomnialem:

Venceremos pisze:FIA w każdym razie od wielu lat stara się ograniczyć prędkość bolidów w trosce o bezpieczeństwo.
k, wszystko fajnie, ale po co ? Gdy bylem maly i tata ogladal wyscigi F1 zaczalem sie tym interesowac, bo bolidy F1 byly dla mnie czyms takim, jak komputer w latach 80' dla zwyklej osoby. To byli po prostu przodownicy w technice, predkosciach etc. Bylo to cos fascynujacego patrzec, jak kierowcy w bolidach F1 przekraczaja pewne bariery. Teraz, gdy patrze po drogach to wiele aut jest w stanie dorownac pod paroma wzgledami temu wspanialemu wynalazkowi, jakim jest F1. Auta produkowane masowo maja wieksze silniki, potezne momenty obrotowe, przyspieszaja odrobine gorzej i patrzac na to z perspektywy czasu, obecnie bolidy F1 nie sa niczym specjlanym, zaden cud techniki. I wszystko po to, zeby bylo bardziej bezpiecznie ? Przeciez i tak sa przodownikami (?) jezeli chodzi o bezpieczenstwo. W pilce noznej co chwile umiera jakis mlody chlopak, gina kibice. W innych dziedzinach sportu jest tak samo, co chwile ktos ginie, a F1 jak ginie jedna osoba na 5 lat to jest wielki chaos i zamieszanie. Popatrzcie na to z tej strony - wszyscy narzekaja, ze pomysl wyslania wojsk do Iraku i Afganistanu jest taki zly, ze tylu ludzi przez to ginie. Chwila, ile Polakow zginelo dotychczas ? 4 ? Moze 5 ? A popatrzcie ile ginie dziennie na drogach podczas takiego Weekend'u Majowego - 120 wypadkow, 200 rannych, 20 zabitych ? Ale to przeciez tylko dane z jednego dnia ... Wlasnie to mnie wkurza, ze zamiast zajac sie czyms pozytecznym to ograniczaja cos ciagle. Za niedlugo wyjdzie na to, ze koreanskie mass produkcje na wode, beda krecily lepsze czasy na torach niz bolidy F1 ...

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » czw 03 maja, 2007 11:34

Jedna śmierć to tragedia.... milion to statystyka - vide Stalin
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

arnie
Posty: 8
Rejestracja: ndz 15 kwie, 2007 09:26

Post autor: arnie » czw 03 maja, 2007 13:12

Sakon pisze:k, wszystko fajnie, ale po co ? Gdy bylem maly i tata ogladal wyscigi F1 zaczalem sie tym interesowac, bo bolidy F1 byly dla mnie czyms takim, jak komputer w latach 80' dla zwyklej osoby. To byli po prostu przodownicy w technice, predkosciach etc. Bylo to cos fascynujacego patrzec, jak kierowcy w bolidach F1 przekraczaja pewne bariery. Teraz, gdy patrze po drogach to wiele aut jest w stanie dorownac pod paroma wzgledami temu wspanialemu wynalazkowi, jakim jest F1. Auta produkowane masowo maja wieksze silniki, potezne momenty obrotowe, przyspieszaja odrobine gorzej i patrzac na to z perspektywy czasu, obecnie bolidy F1 nie sa niczym specjlanym, zaden cud techniki. I wszystko po to, zeby bylo bardziej bezpiecznie ? Przeciez i tak sa przodownikami (?) jezeli chodzi o bezpieczenstwo. W pilce noznej co chwile umiera jakis mlody chlopak, gina kibice. W innych dziedzinach sportu jest tak samo, co chwile ktos ginie, a F1 jak ginie jedna osoba na 5 lat to jest wielki chaos i zamieszanie. Popatrzcie na to z tej strony - wszyscy narzekaja, ze pomysl wyslania wojsk do Iraku i Afganistanu jest taki zly, ze tylu ludzi przez to ginie. Chwila, ile Polakow zginelo dotychczas ? 4 ? Moze 5 ? A popatrzcie ile ginie dziennie na drogach podczas takiego Weekend'u Majowego - 120 wypadkow, 200 rannych, 20 zabitych ? Ale to przeciez tylko dane z jednego dnia ... Wlasnie to mnie wkurza, ze zamiast zajac sie czyms pozytecznym to ograniczaja cos ciagle. Za niedlugo wyjdzie na to, ze koreanskie mass produkcje na wode, beda krecily lepsze czasy na torach niz bolidy F1

Nie dokońca się z Tobą zgodzę. Myślę, że gdyby nie te ograniczenia i dbanie o bezpieczeństwo zespoły w pogoni za osiagami stworzyly by w końcu potwory z którymi kierowcy przestali by sobie radzic( sytuacja w rajdach samochodowych z klasą B w latach '80). wiele rozwiązań związanych z poprawą bezpieczeństwa, ktore miały swoja premierę w F1 znajduje się teraz w autach cywilnych. Koreanskie i inne cuda motoryzacyjne za kilka wieków osiągną obecny poziom F1. jak narazie kilka aut cywilnych może ociera się leciutko o poziom F1(Ferrari enzo, porsche gt3, mercedes slr)
Nie sądzisz, że dzieki walce o bezpieczeństwo w F1 od śmierci senny nic poważnego sie nie stało. Może gdyby to wszystko szło dalej bez zadnych ograniczeń to teraz trup sialby sie gęsto
Pozdrawiam

venc: obok każdej wypowiedzi w wątku masz taki przycisk "cytuj" polecam od czasu do czasu z niego skorzystać. Poza tym przy edycji samej wiadomości masz przycisk Quote który spełnia tą samą funkcję. Ten pozwoliłem sobie własnoręcznie poprawić :)

Awatar użytkownika
Sakon Yamamoto
Posty: 977
Rejestracja: wt 20 mar, 2007 20:02
Lokalizacja: North Caldwell, NJ

Post autor: Sakon Yamamoto » czw 03 maja, 2007 14:07

arnie pisze: Myślę, że gdyby nie te ograniczenia i dbanie o bezpieczeństwo zespoły w pogoni za osiagami stworzyly by w końcu potwory z którymi kierowcy przestali by sobie radzic
Nie sądzisz, że dzieki walce o bezpieczeństwo w F1 od śmierci senny nic poważnego sie nie stało. Może gdyby to wszystko szło dalej bez zadnych ograniczeń to teraz trup sialby sie gęsto
Tak, zgadzam sie, ale F1 jest sportem extremalnym i uwazam, ze cos powinno sie tutaj dziac (nie mowie o smierci kierowcow). W F1 ostatnio brak jest dynamiki, a wystarczyly by takie proste rozwiazania, jak chociazby slick'i albo zwiekszenie pojemnosci silnika. F1 nabralo by wiecej tempa i bylo by bardziej widowiskowe, nie sadzisz ? Wystarczy popatrzec pare lat wstecz na walki Schumacher'a i Hakkinen'a. A co do bezpieczenstwa, to zamiast wszystko ograniczac mozna rownie dobrze przebudowac tory/ulepszyc je, np. tak jak jest w Bahrain'ie - przedluzyc te 'laki' i 'zwirki' + odrobina asfaltu, zeby kazdy mial mozliwosc wyhamowania przed murkiem 'ochronnym'.

Awatar użytkownika
Mati_00
Posty: 99
Rejestracja: sob 16 cze, 2007 23:24

Post autor: Mati_00 » wt 19 cze, 2007 00:46

Mógłby mi ktoś wytłumaczyć na jakiej zasadzie dobiera się opony? Od czego zależy czy bierze się twarde lub miękkie mieszanki? I czym one się dokładnie różnią?? Wiem, że miękka się szybciej zużywa ;) i jak to się ma na mokrej nawierzchni?

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » wt 19 cze, 2007 00:49

Mati_00 pisze:Mógłby mi ktoś wytłumaczyć na jakiej zasadzie dobiera się opony? Od czego zależy czy bierze się twarde lub miękkie mieszanki? I czym one się dokładnie różnią?? Wiem, że miękka się szybciej zużywa ;) i jak to się ma na mokrej nawierzchni?
na mokrą nawierzchnie są osobne opony.

Opona miekka bardizej przyczepna szybciej się zużywa czyli powino się począkowo na niej szybko jechać a później coraz to gorzej.

twarda - czasy już słabsze ale znacznie bardziej regularne.

mieszanek trzeba użyć obu w czasie wyścigu.

a jak wybiera bridgestone ktore mieszanki przygotuje na wyścig to juz nie wiem.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
Mati_00
Posty: 99
Rejestracja: sob 16 cze, 2007 23:24

Post autor: Mati_00 » wt 19 cze, 2007 07:56

no wiem, że jest zestaw "suchy" i "mokry" ;) od paru ładnych lat siedzę w motogp


a w "mokrych" też jest podział na twarde i miękkie z tym paseczkiem?

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » wt 19 cze, 2007 08:01

Mati_00 pisze:no wiem, że jest zestaw "suchy" i "mokry" ;) od paru ładnych lat siedzę w motogp


a w "mokrych" też jest podział na twarde i miękkie z tym paseczkiem?
wedle danych które posiadam - nie
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
godzil2
Posty: 1353
Rejestracja: wt 23 maja, 2006 20:26
Kontakt:

Post autor: godzil2 » wt 19 cze, 2007 09:06

hideto pisze:a jak wybiera bridgestone ktore mieszanki przygotuje na wyścig to juz nie wiem
Każdy tor inaczej zużywa opony, tym się pewnie kierują w Bridgestone. Np. w Monako opony zużywają się bardzo wolno, dlatego oferują tam mieszanki soft i super soft.
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

kubica_22

Post autor: kubica_22 » wt 19 cze, 2007 18:10

godzil2 pisze:Każdy tor inaczej zużywa opony, tym się pewnie kierują w Bridgestone. Np. w Monako opony zużywają się bardzo wolno, dlatego oferują tam mieszanki soft i super soft.
Tak. Z moich informacji podobno w USA zużywaja się dośc szybko (?).

Awatar użytkownika
Piotrek15
Posty: 1657
Rejestracja: ndz 22 kwie, 2007 14:56
Lokalizacja: Siedlce

Post autor: Piotrek15 » wt 19 cze, 2007 18:12

kubica_22 pisze:
godzil2 pisze:Każdy tor inaczej zużywa opony, tym się pewnie kierują w Bridgestone. Np. w Monako opony zużywają się bardzo wolno, dlatego oferują tam mieszanki soft i super soft.
Tak. Z moich informacji podobno w USA zużywaja się dośc szybko (?).
to prawda bo po oponach np. Rosberga widać było że po dłuższym przejeździe na jego tylnych oponach nie było widać białaego paska.

kubica_22

Post autor: kubica_22 » wt 19 cze, 2007 18:14

Piotrek15 pisze:to prawda bo po oponach np. Rosberga widać było że po dłuższym przejeździe na jego tylnych oponach nie było widać białaego paska.
I u Nicka Heidfelda tez w USA nie było widać białego paska na biezniku... :P Zreszta widziałem zdięcia z USA z zeszłego roku Marka Webbera i po wyścigu miał opony bardzo zniszczone :D

Awatar użytkownika
alma
Posty: 978
Rejestracja: sob 24 lut, 2007 15:08
Lokalizacja: Grb/Lbn/Łódź

Post autor: alma » wt 19 cze, 2007 21:02

Piotrek15 pisze:
kubica_22 pisze:
godzil2 pisze:Każdy tor inaczej zużywa opony, tym się pewnie kierują w Bridgestone. Np. w Monako opony zużywają się bardzo wolno, dlatego oferują tam mieszanki soft i super soft.
Tak. Z moich informacji podobno w USA zużywaja się dośc szybko (?).
to prawda bo po oponach np. Rosberga widać było że po dłuższym przejeździe na jego tylnych oponach nie było widać białaego paska.
Jak na razie na prawie każdym torze pasek znikał.Ale w różnym stopniu.W USA rzeczywiście po krótkim czasie pasek znikał całkowicie.
Zgrywam grzeczną panienkę, ale jeszcze dzisiaj będę niegrzeczna...

Awatar użytkownika
jaro738
Posty: 2949
Rejestracja: śr 13 gru, 2006 20:34
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: jaro738 » wt 19 cze, 2007 21:27

Mati_00 pisze:
a w "mokrych" też jest podział na twarde i miękkie z tym paseczkiem?
Regulamin mówi, że jeżeli zajdzie konieczność użycia opon na mokrą nawierzchnie ( intermediate, wet, monsoon) przepis o konieczności użycia dwóch rodzajów mieszanek traci ważność czyli np:

kierowca do 1. pitstopu jedzie na miękkich, ale zaczyna padać, zmienia powiedzmy na wet, ale kiedy tor wyschnie może wybrać zpowrotem softy, i jechać do końca wyścigu na nich

Awatar użytkownika
k0gi
Posty: 714
Rejestracja: wt 20 mar, 2007 23:04

Post autor: k0gi » sob 23 cze, 2007 00:11

a czy nie uwazacie za glupi przepis ze trzeba uzyc dwoch mieszanek w czasie jednego wyscigu ?

niby po co to wcisneli?


i czy serio slick-i wracaja w 2008 : :shock: serip serio wirkliś rili ?

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » sob 23 cze, 2007 00:39

k0gi pisze:a czy nie uwazacie za glupi przepis ze trzeba uzyc dwoch mieszanek w czasie jednego wyscigu ?

niby po co to wcisneli?


i czy serio slick-i wracaja w 2008 : :shock: serip serio wirkliś rili ?
te 2 mieszanki to jakaś bzdura... chyba zrobili to po toby pajace w stylu Zientarskiego i Borowczyka mogli gawędzic godzinami o Paseczkach...

podobno mają wrócić ciekawe na jak długo...

gdyby jeszcze miały złoty napis "Good Year" i miedzy tymi słowami złotą stope ze skrzydłem ahhhh pomarzyć zawsze można...
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

ODPOWIEDZ

Wróć do „F1 - forum techniczne”