Opony

Forum poświęcone zagadnieniom technicznym towarzyszącym F1.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Xcore
Posty: 1648
Rejestracja: pt 23 mar, 2007 15:04
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Xcore » sob 09 sie, 2008 16:58

Dobry kierowca powinien odpowiednio dogrzać opony bez żadnych wspomagaczy. Umiejętność dogrzewania opon jest jedną z bardziej przydatnych umiejętności dla kierowcy. Jakby wprowadzono "elektroniczne ogrzewacze" przewaga kierowców co umieją dogrzać opony zniknęłaby.
Nie mogę ci pomóc
Jestem Ikskorem :)

lopez
Posty: 69
Rejestracja: pt 04 lip, 2008 20:05

Post autor: lopez » ndz 10 sie, 2008 09:21

Jasi0_92 pisze:
Koce grzewcze będą dozwolone w następnym sezonie :D
Czy ja dobrze widzę? Koce jednak będą w przyszłym sezonie?

Awatar użytkownika
kamilo
Posty: 1429
Rejestracja: pn 12 lut, 2007 10:46
Lokalizacja: DG

Post autor: kamilo » ndz 10 sie, 2008 10:03

lopez pisze:
Jasi0_92 pisze:
Koce grzewcze będą dozwolone w następnym sezonie :D
Czy ja dobrze widzę? Koce jednak będą w przyszłym sezonie?
tak, jeszcze beda w przyszlym sezonie.
Idź do Biedronki, połóż głowę na wadze i naciśnij "burak"...

Awatar użytkownika
jaro738
Posty: 2949
Rejestracja: śr 13 gru, 2006 20:34
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: jaro738 » ndz 10 sie, 2008 14:15

kamilo pisze:jeszcze
a 2010??

Awatar użytkownika
Jasi0_92
Posty: 126
Rejestracja: wt 17 cze, 2008 16:57
Lokalizacja: BdG

Post autor: Jasi0_92 » ndz 10 sie, 2008 16:19

Z tego co ja wiem to mówiono tylko o sezonie 2009
Scuderia Ferrari - Zawsze i Wszędzie!

tunczyk12345
Posty: 1
Rejestracja: pt 08 maja, 2009 18:22
Lokalizacja: szprotawa

Post autor: tunczyk12345 » pt 08 maja, 2009 23:31

czesc mam pytanko ile kosztuje opona do bolidu ......i ile kosztuje bolid ??????

[ Dodano: Pią 08 Maj, 09 23:34 ]
ile kosztuje opona do bolidu f1.....i ilekosztuje bolid

Awatar użytkownika
MikeF1
Posty: 433
Rejestracja: pt 10 sie, 2007 16:08
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MikeF1 » sob 09 maja, 2009 04:56

Jakiś stary bolid F1 można kupić pewno za 2 mln dolarów a opony do niego to chyba tylko już na zamówienie, chyba że jeszcze coś na składzie Michelin albo Bridgestone mają lub używane za jakieś grosze. Jeden zestaw aktualnych opon do F1 to chyba koszt około 2500 dolarów, gdzieś tak mi się obiło o uszy ;] Bolid z tego roku wraz z technologią to minimum 30 milionów. Powinieneś chyba bardziej sprecyzować pytanie, bo nie wiadomo o co Ci chodzi ;]

[ Dodano: Sob 09 Maj, 09 05:00 ]
btw jak byś czytał temat od początku, to byś przeczytał jak Hide fajnie odpowiedział ;]
hideto pisze: The cost of a set of Bridgestone Formula 1 tyres is estimated at £3000. ... Weight: 9kg for a front, 11kg for a rear.

btw istnieje takie coś jak Google.pl/com i h** wie w ilu jeszcze aliasach to jest.... wystarczy wpisać "F1 tyre weight" i juz w 1 wyniku masz odpowiedź... no ale lepiej o tak oczywistą rzecz zapytać na forum i poczekać na odpowiedź 2 dni zamiast 5 sekund nie prawdaż ?

maciek.j
Posty: 1
Rejestracja: ndz 04 kwie, 2010 12:32

zużycie opon w bolidzie

Post autor: maciek.j » ndz 04 kwie, 2010 12:36

Mam pytanie jak jest kontrolowane zużycie opon podczas wyścigu?
Jest jakiś czujnik,a jeśli tak to gdzie bo przecież chyba nie na oponie?

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » ndz 04 kwie, 2010 12:43

nie ma czujnika, kierowca po prostu czuje czy ma przyczepność czy nie. Wykładnikiem zużycia są też czasy okrążenia. Dodatkowo mclaren ma kamery na termowizyjne w lusterkach.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

fanformula
Posty: 6
Rejestracja: pn 05 kwie, 2010 13:10
Kontakt:

Post autor: fanformula » wt 06 kwie, 2010 11:39

Właśnie o to chciałem zapytać... Skąd oni mogą wiedzieć, że opona ma odpowiednią temperaturę? Granica między "właściwą temperaturą", a "przegrzaniem i zmarnowaniem" opony jest tak szeroka, że tylko McLaren używa jakiś czujników, czy inne zespoły też mają jakieś "termometry"???

koza
Posty: 197
Rejestracja: pn 04 lut, 2008 20:39

Post autor: koza » wt 06 kwie, 2010 20:51

Pewnie oceniaja temperature w funkcji cisnienia. Dosc proste rownanie powinno to dosc dokoladnie przeliczyc

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » wt 06 kwie, 2010 20:53

koza pisze:Pewnie oceniaja temperature w funkcji cisnienia.
ciśnienia czego ? gazu wewnątrz opony ? wszystko pięknie tylko opony są pompowane gazami obojętnymi czy tam szlachetnymi o bardzo małej zmianie ciśnienia w funkcji temperatury :]
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

koza
Posty: 197
Rejestracja: pn 04 lut, 2008 20:39

Post autor: koza » wt 06 kwie, 2010 20:55

No mysle ze odpowiednio czuly manometr zalatwi sprawe. Chyba ze pomiar termowizyjny. Innego wyjscia nie widze, przynajmniej nie w czasie jazdy

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » wt 06 kwie, 2010 21:04

koza pisze:Chyba ze pomiar termowizyjny
czytamy kilka postów wyżej iiiiiiiiiiii co widzimy ?
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

koza
Posty: 197
Rejestracja: pn 04 lut, 2008 20:39

Post autor: koza » wt 06 kwie, 2010 22:58

ze maja je tylko McLareny....

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » wt 06 kwie, 2010 23:00

że mają je mclareny to ja jestem pewien, bo widziałem zdjęcie ze strzałką i opisem, a czy inne ekipy to stosują... zapewne skoro mclaren wpadł na takie genialne rozwiązanie i zarazem proste to inni jacyś ułomni też nie są
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

spiggy
Posty: 363
Rejestracja: pt 08 maja, 2009 17:59
Lokalizacja: kraina dziurawych serow

Post autor: spiggy » wt 06 kwie, 2010 23:13

hideto pisze:ciśnienia czego ? gazu wewnątrz opony ? wszystko pięknie tylko opony są pompowane gazami obojętnymi czy tam szlachetnymi o bardzo małej zmianie ciśnienia w funkcji temperatury :]
rownanie Clapeyrona nie ma zastosowania w F1?

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » wt 06 kwie, 2010 23:17

spiggy pisze:rownanie Clapeyrona nie ma zastosowania w F1?
równanie clapeyrona ma zastosowanie do każdego gazu, ale gaz zastosowany w oponach prawie nie wykazuje rozszerzalności cieplnej, Chyba nie wyobrażasz sobie sytuacji, by w F1 przegrzane opony nie dawały skutu samymi sobą (większe zużycie, mniejsza przyczepnosć) ale jeszcze dodatkowo kompletną zmianą zachowania się bolidu ?

poza tym, równanie to wprowadza bardzo wiele uproszczeń.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

spiggy
Posty: 363
Rejestracja: pt 08 maja, 2009 17:59
Lokalizacja: kraina dziurawych serow

Post autor: spiggy » wt 06 kwie, 2010 23:30

hideto pisze: ale gaz zastosowany w oponach prawie nie wykazuje rozszerzalności cieplnej,
prawie robi roznice
a wg punktu 12.7.1 regulaminu techn. FIA dozwolony jest wyłącznie azot albo powietrze

temp gazu w oponie nie zmienia sie tak drastycznie by powodowac odczuwalne zmiany cisnienia

Azariel
Posty: 10
Rejestracja: ndz 07 cze, 2009 22:14
Lokalizacja: TG

Post autor: Azariel » śr 07 kwie, 2010 23:10

Także odrzuciłbym opcję pomiaru temperatury poprzez funkcję ciśnienia chociażby ze względu na zmieniający się dynamicznie docisk działający na oponę/bolid ;)

FAster Ferrari
Posty: 11
Rejestracja: ndz 04 paź, 2009 18:10

Post autor: FAster Ferrari » pt 16 kwie, 2010 20:05

Chciałaby się dowidzieć jakie są dokładne wymiary opon w F1 na 2010 rok. Z góry dziękuję . Pozdrawiam :lol:

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » pt 16 kwie, 2010 20:14

ARTICLE 12: WHEELS AND TYRES
12.1 Location:
Wheels must be external to the bodywork in plan view, with the rear aerodynamic device removed.
12.2 Number of wheels:
The number of wheels is fixed at four.
12.3 Wheel material:
All wheels must be made from an homogeneous metallic material.
12.4 Wheel dimensions:
12.4.1 Complete wheel width must lie between 305 and 355mm when fitted to the front of the car and between 365 and 380mm when fitted to the rear.
12.4.2 Complete wheel diameter must not exceed 660mm when fitted with dry-weather tyres or 670mm when fitted with wet-weather tyres.
12.4.3 Complete wheel width and diameter will be measured horizontally at axle height, with the wheel held in a vertical position and when fitted with new tyres inflated to 1.4 bar.
12.4.4 Wheel bead diameter must lie between 328 and 332mm.

tyle mówia przepisy, natomiast w rzeczywistości to jest tak:

Przód 245/55R13 a tył 295/55R13
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

FAster Ferrari
Posty: 11
Rejestracja: ndz 04 paź, 2009 18:10

Post autor: FAster Ferrari » sob 17 kwie, 2010 12:21

Bardzi dziękuję . Pozdrawiam

mmax88
Posty: 280
Rejestracja: ndz 16 mar, 2008 09:42
Lokalizacja: Olkusz/Kraków
Kontakt:

Post autor: mmax88 » sob 17 kwie, 2010 13:06

wspomniane równanie Clapeyrona dotyczy gazu doskonałego, a jak wiadomo gazom rzeczywistym daleko do gazu doskonałego... poza tym, trzeba by uwzględnić kilka innych czynników. może się mylę, ale na ciśnienie w oponach wpływa też kilka innych rzeczy, takich jak masa bolidu (w końcu bolid 'opiera się na oponach', więc naciska na nie powodując jakis wzrost ciśnienia) - a masa bolidu jest zmienna
"Gdy nie dajesz rady, a walczysz dalej... wtedy zaczyna się KYOKUSHIN."
Masutatsu Oyama

michu1000
Posty: 1
Rejestracja: sob 08 maja, 2010 09:40

Re: Opony

Post autor: michu1000 » sob 08 maja, 2010 09:49

Artur.m30 pisze:Witam serdecznie.
Wiele czytałem o ogumieni bolidów lecz jeszcze zbyt mało wiem na ten temat więc tutaj jest moja prośba aby jeżeli jest taka możliwość podać ciekawa linki do stron na ten temat lub nieco przybliżyć historię z ogumieniem bolidów.


mam pytanie? dlaczego f1 nie używa opon niskoprofilowych? Np auta w 24 Le Mans uzywaja takie

Awatar użytkownika
MtK
Posty: 1681
Rejestracja: czw 05 lip, 2007 12:51
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: MtK » ndz 09 maja, 2010 12:30

michu1000, Przepisy. Chodzi o ograniczenie prędkości w zakrętach.
Scuderia Ferrari Marlboro fan since 1996 MSC fan since 1994
Tak, chcę Hamiltona w Ferrari.

ptasior
Posty: 130
Rejestracja: wt 05 sie, 2008 15:02

Post autor: ptasior » wt 11 maja, 2010 11:24

Pewnie lamerskie pytanie, ale co mają opony niskoprofilowe do prędkości w zakrętach?

Awatar użytkownika
motomouse
Posty: 310
Rejestracja: ndz 14 paź, 2007 17:21
Lokalizacja:

Post autor: motomouse » wt 11 maja, 2010 13:12

ptasior pisze:ale co mają opony niskoprofilowe do prędkości w zakrętach?
Hmm ... im niższy profil, tym opona sztywniejsza. Im sztywniejsza, tym bardziej przyczepna. Im bardziej przyczepna, tym większa prędkość w zakręcie. Oczywiście dochodzi jeszcze do tego czynnik "czucia" drogi i granicy przyczepności - przy oponie ze sztywnymi ściankami pomijamy kwestię odkształcania się opony przy przeciążeniach i przekaz na linii opona - kierowca pozbawiony jest czynników pośrednich.
Nobody expects the Spanish Inquisition!

Awatar użytkownika
zu7
Posty: 1886
Rejestracja: wt 25 mar, 2008 21:21

Post autor: zu7 » wt 11 maja, 2010 20:07

motomouse pisze:
ptasior pisze:ale co mają opony niskoprofilowe do prędkości w zakrętach?
Hmm ... im niższy profil, tym opona sztywniejsza. Im sztywniejsza, tym bardziej przyczepna.
Sztywniejsza opona ma swoje zalety, ale z pewnością przyczepniejsza nie jest.

Awatar użytkownika
motomouse
Posty: 310
Rejestracja: ndz 14 paź, 2007 17:21
Lokalizacja:

Post autor: motomouse » wt 11 maja, 2010 20:20

zu7 pisze:Sztywniejsza opona ma swoje zalety,
Wg. Ciebie to: ...
zu7 pisze:ale z pewnością przyczepniejsza nie jest.
Owszem, jest :) Hint - zjawisko bocznego znoszenia opon.
Nobody expects the Spanish Inquisition!

ODPOWIEDZ

Wróć do „F1 - forum techniczne”