Przyszłość F1

Forum poświęcone zagadnieniom technicznym towarzyszącym F1.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
karolVTEC
Posty: 1632
Rejestracja: śr 05 lis, 2008 18:49
Lokalizacja: Rybnik

Przyszłość F1

Post autor: karolVTEC » czw 15 kwie, 2010 16:50

coraz więcej sie mówi o przyszłości F1... o oponach, o tym jak bolidy będą wyglądać, ale ostatnio pojawiła sie informacja o silnikach ;) pewnie źródło mówi że mają powrócić 1,5 litrowe silniki turbo :)
więcej tu:
http://www.f1wm.pl/php/wiad_gen.php?id=16118
"With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high." A. Senna

Awatar użytkownika
yarpen.zirgin
Posty: 4404
Rejestracja: pt 16 lut, 2007 12:46

Post autor: yarpen.zirgin » pt 16 kwie, 2010 08:25

Artykuł z ultry pisany przez jakiegoś półanalfabetę :/
KubicoManiak vel Dobro Squad
CHAM squad

Awatar użytkownika
Leeloo
Posty: 1210
Rejestracja: pt 17 sie, 2007 19:51

Post autor: Leeloo » pt 16 kwie, 2010 09:58

najbardziej zdziwiło mnie iż michelin chce aby zwiększyć wielkosć felg z 13 do 18 cali takie jak w specyfikacji LM,
rzekomo ma to być magnesem dla innych firm które produkują opony dla LM,
z jednej strony fajnie by byłaby rywalizacja, jednak cięzko mi sobie wyobrazić bolid F1 na 18'kach
"Kto walczy do końca, czasem przegrywa, kto się poddaje, przegrywa zawsze".

Awatar użytkownika
doriano
Posty: 3197
Rejestracja: czw 15 maja, 2008 23:03
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Post autor: doriano » pt 16 kwie, 2010 10:11

Leeloo pisze:najbardziej zdziwiło mnie iż michelin chce aby zwiększyć wielkosć felg z 13 do 18 cali takie jak w specyfikacji LM,
rzekomo ma to być magnesem dla innych firm które produkują opony dla LM,
z jednej strony fajnie by byłaby rywalizacja, jednak cięzko mi sobie wyobrazić bolid F1 na 18'kach
Grunt, żeby poza zmianą średnicy felgi zwiększono szerokość opony. Więcej przyczepności mechanicznej zdecydowanie byłoby dobrym pomysłem.

Co do silników - jak dla mnie pomysł z 1,5t może nie być zły. Zależy to oczywiście od niuansów technicznych narzuconych przez FIA. Oby tylko nie były słabsze niż dzisiejsze jednostki. ;)

freegass
Posty: 31
Rejestracja: czw 10 kwie, 2008 20:50

Post autor: freegass » pt 16 kwie, 2010 10:15

Nie musi to przecież oznaczać drastycznej zmiany w geometrii koła i parametrach samej opony. Napewno będzie musiała mieć zmniejszony indeks profilu i docelowo średnica koła pozostanie zbliżona.
Argument podstawowy za wprowadzeniem takiej zmiany to ułatwienie transferu technologii do innych serii wyścigowych oraz sportowych aut cywilnych.
Temat "światowego silnika" ciągnie się przecież od czasów Maxa M, m.in. ta kwestia jest brana pod uwagę jako bezwarunkowa przy rozważaniu zaangażowania się w F1 przez VW.
Podobna zmiana ma wejść w życie także w WRC.

Awatar użytkownika
MtK
Posty: 1681
Rejestracja: czw 05 lip, 2007 12:51
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: MtK » pt 16 kwie, 2010 11:01

No żeby się nie okazało ze z moich 2 litrów mogę wyciągnąć wiecej. Bo spotkałem się już z 650konnymi evo czy wrx sti. Pewnie bestie 1500konne nie wrócą ale 800-900km powinne mieć. Zmiana felgi nie wiele zmieni bo sztywnosc aktualnych opon jest zbliżona do sztywnosci felgi.
Scuderia Ferrari Marlboro fan since 1996 MSC fan since 1994
Tak, chcę Hamiltona w Ferrari.

Awatar użytkownika
Leeloo
Posty: 1210
Rejestracja: pt 17 sie, 2007 19:51

Post autor: Leeloo » pt 16 kwie, 2010 11:23

w sumie 18'stki nie były by takie złe, oto porównanie:


Obrazek
Obrazek
"Kto walczy do końca, czasem przegrywa, kto się poddaje, przegrywa zawsze".

Awatar użytkownika
torque8
Posty: 94
Rejestracja: ndz 31 sty, 2010 20:53
Lokalizacja: Polandia

Post autor: torque8 » pt 16 kwie, 2010 12:33

MtK pisze:Zmiana felgi nie wiele zmieni bo sztywnosc aktualnych opon jest zbliżona do sztywnosci felgi.
Ooo :shock: to tego nie wiedziałem.
Ale wydaje mi się, że bolidy wyglądałyby ciekawie z 18' felgami.

Awatar użytkownika
arek25
Posty: 887
Rejestracja: sob 21 cze, 2008 09:36
Kontakt:

Post autor: arek25 » pt 16 kwie, 2010 14:36

Na porównaniu od Leeloo mało można zobaczyć, bo nie ma porównania 18' stki założonej do bolidu.

To porównanie zdecydowanie lepsze:

Obrazek
Rzucony w wir zajęć, pochłonięty ambitnym planem tworzenia...

Awatar użytkownika
MtK
Posty: 1681
Rejestracja: czw 05 lip, 2007 12:51
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: MtK » pt 16 kwie, 2010 19:13

torque8, Może trochę przesadzam ale wiele sztywniejsza felga nie jest skoro bolid potrafi jechać na samych bokach opony. Przeszukajcie YT, wielokrotnie gdy opona pęka bolid jest w stanie dojechać na boku, który jest w stanie utrzymać masę bolidu. A bok ten zazwyczaj zostaje na feldze.
Scuderia Ferrari Marlboro fan since 1996 MSC fan since 1994
Tak, chcę Hamiltona w Ferrari.

Awatar użytkownika
doriano
Posty: 3197
Rejestracja: czw 15 maja, 2008 23:03
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Post autor: doriano » sob 17 kwie, 2010 11:02

Mówi się, że w związku z dążeniem do uczynienia F1 jak najbardziej "zieloną" i oszczędną, nie ma nawet co marzyć o wyciąganiu 1000km z tych turbodoładowanych jednostek 1.5l. Na dzień dzisiejszy sugeruje się, że jednostki te osiągałyby koło 700km.

źródło

Awatar użytkownika
karolVTEC
Posty: 1632
Rejestracja: śr 05 lis, 2008 18:49
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: karolVTEC » sob 29 maja, 2010 23:36

Kilka kolejnych pomysłów na uatrakcyjnienie F1 :/ wg. mnie niektóre pomysły są poprostu głupie...
Głównym obszarem wziętym pod uwagę oprócz powrotu KERSu, jest aerodynamika. Do czasu aprobaty przez FIA, nadwozie przed strefą boczą i przepływ powietrza pod podwoziem, ma zniknąć.
Oczekuje się także, że przednie skrzydło będzie mniejsze, zaś system regulowania ustawienia przedniego spojlera ma zostać zastąpiony przez takie samo regulowanie tylnego spojlera.
"With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high." A. Senna

Awatar użytkownika
Alvaro
Posty: 312
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010 09:48
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Alvaro » sob 12 cze, 2010 16:07

Dziś na jednym z portali, wyczytałem że może będą stosowane sterowane tylne skrzydła... najcekawsze jest to że moment w którym kierowca bedzie mógł zastosować zmianę, będzie sygnalizowany poprzez jakąś lampkę... :shock: tylko jeśli będzie w bezpośredniej walce z poprzedzającym go bolidem, natomiast nie będzie można używać tego "systemu" do obrony.

Ogólnie pomysł wydaje się być ciekawy, ale... brzmi trochę szaleńczo :shock:
"Dla Formuły 1 naprawdę ważne są dwie rzeczy... Jedną jest Ferrari, a drugą jest hałas" ~Bernie Ecclestone

Awatar użytkownika
Ataru
Posty: 171
Rejestracja: pn 17 maja, 2010 11:18

Post autor: Ataru » sob 12 cze, 2010 20:42

No niech tylko napisza jakis sensowny regulamin, bo znowu bedzie dramat.
McLfan pisze:Widzę zło w Alonso
Nikt nie spodziewa się hiszpańskiej inkwizycji!

Awatar użytkownika
mac7
Posty: 46
Rejestracja: czw 10 cze, 2010 19:48
Lokalizacja: Łódź

Post autor: mac7 » sob 12 cze, 2010 21:02

Ataru pisze:No niech tylko napisza jakis sensowny regulamin, bo znowu bedzie dramat.
Oj przydał by się. I żeby był bardziej jednoznaczny.
"Frajda płynie z wyzwań i dążenia do celu"- Ross Brawn

Awatar użytkownika
PiotrasLc
Posty: 16
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 20:38
Lokalizacja: Lubliniec

Post autor: PiotrasLc » śr 16 cze, 2010 20:46

Drodzy koledzy a mnie sie wydaje ze z tymi "dziwnymi nowinkami" Formuła 1 upada pomału na dno. Prędzej nie było jakiś KERS-ów czy regulowanych skrzydeł a wyścigi F1 były bardziej ciekawe i interesujące . A i bolidy wyglądały ładniej

edit: nie używamy słów, których znaczenia nie znamy ;)
No i pamiętać o znakach interpunkcyjnych!
Ostatnio zmieniony ndz 27 cze, 2010 17:35 przez PiotrasLc, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Alvaro
Posty: 312
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010 09:48
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Alvaro » śr 16 cze, 2010 21:01

Mi sie wydaje że F1 stara się iść jakoś z duchem czasu... próbują.
W czewcowym F1Racing jest taki artykuł w którym kilku znanych i znaczących ludzi w F1 mówi co ich zdaniem należałoby, zrobić aby wyścigi były bardziej atrakcyjne, co ciekawe... niektóre opinie się wzajemnie wykluczają, to dowodzi że pomysłów jest wiele... Sęk w tym aby wybrać odpowiednie :wink:
"Dla Formuły 1 naprawdę ważne są dwie rzeczy... Jedną jest Ferrari, a drugą jest hałas" ~Bernie Ecclestone

Awatar użytkownika
Invinciblee
Posty: 1260
Rejestracja: sob 27 gru, 2008 11:38
Kontakt:

Post autor: Invinciblee » śr 16 cze, 2010 22:08

Ja bym po prostu pozwolił zespołom solidnie pobawić się podłogami (efekt przyziemny), wywalił limit obrotów i pozwolił na V12 (ponad 1000KM pewnie by było, przy ponad 20k rpm :D ). Poszerzył bym opony.

Bolidy były by szybsze, ale tory i same samochody są na tyle bezpieczne że możemy sobie na to pozwolić (obecna sytuacja przypomina trochę ograniczenia prędkości na autostradzie - spokojnie można walić ponad 200km/h, a ograniczenie mamy do 130).

Wróciłbym do wymiarów skrzydeł z 2008 co by było ładniej. Może nieco zaostrzyłbym obostrzenia w aero (zauważcie że w tym sezonie dało się już jechać centymetry za poprzedzającym bolidem, przez całe okrążenie).

Jak ktoś chce łatwiejszych wyprzedzeń to nich superbike ogląda :P


Skrzydło które można regulować po zaświeceniu się lampki zalatuje mi amerykańskimi seriami.

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » śr 16 cze, 2010 22:12

Invinciblee, brakuje tylko by dodali silniki odrzutowe i małe silniczki sterujące... bez przesaaady...
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
zu7
Posty: 1886
Rejestracja: wt 25 mar, 2008 21:21

Post autor: zu7 » śr 16 cze, 2010 22:28

Na pewno przydałoby się zmniejszenie wagi aero. Podniesienie mocy ok, ale ja wolałbym zostawienie silników w spokoju i postawienie na KERS. Wydaje mi się że można z niego uzyskać niezły dopał. Dodatkowo sterowany przecież przez kierowcę więc w sumie coś ala drugi pedał gazu. Trzeba wiedzieć jak mocno i kiedy docisnąć. No chyba że znowu tym zajmują się komputery działając w stylu TC.
Mowa jest także o ruchomym tylnym skrzydle. Pomysł ciekawy, choć wypowiedź Kubicy sugeruje że byłby używany tylko przez samochód wyprzedzający??? To by było bez sensu. Ruchome tylne skrzydło byłoby być może o tyle fajne że łatwo sterując dociskiem likwidowałoby potrzebę wydawania kasy na fajerwerki aerodynamiczne.
To dobrze że ludzie nie rozumieją naszego systemu monetarno bankowego. Bo jeśliby zrozumieli to mielibyśmy rewolucję jeszcze tej nocy - H. Ford

Awatar użytkownika
Invinciblee
Posty: 1260
Rejestracja: sob 27 gru, 2008 11:38
Kontakt:

Post autor: Invinciblee » śr 16 cze, 2010 23:03

hideto pisze:Invinciblee, brakuje tylko by dodali silniki odrzutowe i małe silniczki sterujące... bez przesaaady...
Dlaczego nie? Mnóstwo mocy, więcej docisku z efektu przyziemnego, więcej przyczepności mechanicznej. Przynajmniej nie było by problemu bolidów niewiele szybszych od niższych serii. Początkowo zastanawiałem się czy nie było by dobrym pomysłem jakieś 2000-3000 KM. Ale uznałem że to przesada ;) Jak dodanie gazu będzie oznaczało powerslida to na pewno będzie ciekawiej. No i taka przesada w stronę osiągów bardziej pasuje do F1 niż sztuczne robienie show ze sterowanymi skrzydełkami i lampką w stylu serii zza oceanu.

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » śr 16 cze, 2010 23:13

serie za oceanem, mają to do siebie, że 'widowiskowość' przedkładają nad technologię i inne rzeczy. Pod tym względem F1 może tylko się wiele nauczyć od USA.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

spiggy
Posty: 363
Rejestracja: pt 08 maja, 2009 17:59
Lokalizacja: kraina dziurawych serow

Post autor: spiggy » śr 16 cze, 2010 23:45

hideto pisze:serie za oceanem, mają to do siebie, że 'widowiskowość' przedkładają nad technologię i inne rzeczy. Pod tym względem F1 może tylko się wiele nauczyć od USA.
tzn?
wiecej wyprzedzen i crash-ow?

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » śr 16 cze, 2010 23:47

spiggy, można to i tak ująć.

Tak czy siak oni mają podejście czysto komercyjne i robią wszystko by przyciągnąć widza. Niektóre rzeczy są w F1 po prostu zbędne.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
mac7
Posty: 46
Rejestracja: czw 10 cze, 2010 19:48
Lokalizacja: Łódź

Post autor: mac7 » czw 17 cze, 2010 13:16

hideto pisze:Invinciblee, brakuje tylko by dodali silniki odrzutowe i małe silniczki sterujące... bez przesaaady...
Dobry pomysł! Gdyby kierowca włączył silnik odrzutowy to by przeleciał nad innym i by nie było problemów z wyprzedzaniem :mrgreen:
"Frajda płynie z wyzwań i dążenia do celu"- Ross Brawn

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » czw 17 cze, 2010 13:24

mac7, nie wiem czy wiesz, ale im szybciej bolid jedzie, tym bardziej jest dociskany do podłoża...
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
mac7
Posty: 46
Rejestracja: czw 10 cze, 2010 19:48
Lokalizacja: Łódź

Post autor: mac7 » czw 17 cze, 2010 13:28

hideto,zapomniałem Sorry :oops:
"Frajda płynie z wyzwań i dążenia do celu"- Ross Brawn

Awatar użytkownika
Invinciblee
Posty: 1260
Rejestracja: sob 27 gru, 2008 11:38
Kontakt:

Post autor: Invinciblee » czw 17 cze, 2010 13:29

hideto pisze: Tak czy siak oni mają podejście czysto komercyjne i robią wszystko by przyciągnąć widza. Niektóre rzeczy są w F1 po prostu zbędne.
Nie wydaje mi się żeby F1 jako amerykański wrestling na kołach był dobrym pomysłem.

Awatar użytkownika
PiotrasLc
Posty: 16
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 20:38
Lokalizacja: Lubliniec

Post autor: PiotrasLc » czw 17 cze, 2010 14:49

Przepis jest prosty. Wrócic do przepisów z sezonów 2007-2008 , zostawiając moze prawdziwe opony slick , Przypominacie sobie walke na Torze w Japoni chyba miedzy Massą a Kubicą , albo jak Kubica wsciekle naciskał na Heitfelda ?? wtedy wiecej było walki niz teraz.

Awatar użytkownika
MtK
Posty: 1681
Rejestracja: czw 05 lip, 2007 12:51
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: MtK » czw 17 cze, 2010 15:01

PiotrasLc, Jedna Japonia wiosny nie czyni. To też były nudne wyścigi. Jeśli już mamy się cofać to minimum cofnąć się do 2004 albo 1997 roku. Aczkolwiek uważam że cofanie nie ma sensu. Odmrożenie silników przy utrzymaniu limitów silników na sezon no i przede wszystkim zniesienie limitów obrotów. Przy czym zostajemy przy 2,4 V8. No mniejsza wytrzymałość mieszanki opon.
Scuderia Ferrari Marlboro fan since 1996 MSC fan since 1994
Tak, chcę Hamiltona w Ferrari.

ODPOWIEDZ

Wróć do „F1 - forum techniczne”