Jakie zmiany w bolidach w 2011r ?

Forum poświęcone zagadnieniom technicznym towarzyszącym F1.

Moderator: Moderatorzy

Uziel23
Posty: 63
Rejestracja: śr 09 sty, 2008 21:15

Jakie zmiany w bolidach w 2011r ?

Post autor: Uziel23 » wt 16 lis, 2010 10:21

Witam!
Proszę o info o najważniejszych zmianach na 2011r.

Awatar użytkownika
Invinciblee
Posty: 1260
Rejestracja: sob 27 gru, 2008 11:38
Kontakt:

Post autor: Invinciblee » wt 16 lis, 2010 10:32

KERS, nowe opony, większa waga minimalna, narzucony z góry rozkład masy, ban na podwójne dyfuzory = więcej docisku z góry aero = problemy z wyprzedzaniem = bez sensu, powrót do zasady 107% (co i tak się pewnie nie przyda, chyba że RBR będzie miało aż tak wielką przewagę i nikogo poza Fettelem nie dopuszczą do wyścigu :mrgreen: ), koniec kanału F, regulowane tylne skrzydło (chyba miało coś takiego wejść?), lepiej przywiązane koła.

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » wt 16 lis, 2010 10:54

Invinciblee pisze:ban na podwójne dyfuzory = więcej docisku z góry aero = problemy z wyprzedzaniem = bez sensu
nie prawda, to głównie dyfuzor zaburza przepływ powietrza za bolidem, co utrudnia utrzymanie się za rywalem w zakręcie. Właśnie dlatego zakazuje się podwójnych dyfuzorów.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
motomouse
Posty: 310
Rejestracja: ndz 14 paź, 2007 17:21
Lokalizacja:

Post autor: motomouse » wt 16 lis, 2010 11:12

Invinciblee pisze:KERS
Ale z tego co wiem, to nie będzie obowiązkowy.
Invinciblee pisze:regulowane tylne skrzydło
Używane z ograniczeniami - z tego co pamiętam, to tylko jeśli jesteś do 1 s. za kimś kogo chcesz wyprzedzić.
Nobody expects the Spanish Inquisition!

Sir_Kamil
Posty: 223
Rejestracja: czw 18 lut, 2010 23:35

Post autor: Sir_Kamil » wt 16 lis, 2010 19:54

Poza tym wyżej jeszcze koniec regulacji przedniego skrzydła.

Awatar użytkownika
Invinciblee
Posty: 1260
Rejestracja: sob 27 gru, 2008 11:38
Kontakt:

Post autor: Invinciblee » wt 16 lis, 2010 20:17

hideto pisze:
Invinciblee pisze:ban na podwójne dyfuzory = więcej docisku z góry aero = problemy z wyprzedzaniem = bez sensu
nie prawda, to głównie dyfuzor zaburza przepływ powietrza za bolidem, co utrudnia utrzymanie się za rywalem w zakręcie. Właśnie dlatego zakazuje się podwójnych dyfuzorów.
Z drugiej strony docisk powstający dzięki dyfuzorowi nie znika przy jeździe za rywalem. Do tego powietrze z dyfuzora jest z całą pewnością mocno rozrzedzone co zmniejsza opór powietrza. Ale ok, nie jestem pewien dokładnych wartości więc nie będę się spierał.

Zako
Posty: 97
Rejestracja: wt 15 sty, 2008 15:59
Lokalizacja: Poł.-Wsch. Polska

Post autor: Zako » wt 16 lis, 2010 21:30

Invinciblee pisze: narzucony z góry rozkład masy,
nie wiem czy dobrze rozumiem, z góry będzie ustalone gdzie ile kg balastu ma być ? kierowca nie bedzie mógł sam decydowac ile i gdzie balastu rozmieścić, żeby łatwiej i szybciej prowadzić bolid ?

Awatar użytkownika
McLfan
Posty: 2484
Rejestracja: wt 11 lip, 2006 15:02
Lokalizacja: Opole

Post autor: McLfan » wt 16 lis, 2010 21:43

Nie balast. Przecież auta nie są identyczne. Balast będzie tak rozmieszczony, by każde auto miało taki sam rozkład mas między osie.

Awatar użytkownika
Kulfon
Posty: 458
Rejestracja: sob 08 maja, 2010 20:57

Post autor: Kulfon » wt 16 lis, 2010 21:58

McLfan pisze:Nie balast.
To w takim razie co?

Awatar użytkownika
McLfan
Posty: 2484
Rejestracja: wt 11 lip, 2006 15:02
Lokalizacja: Opole

Post autor: McLfan » wt 16 lis, 2010 22:04

Kulfon, przeczytaj jeszcze raz post, na który odpowiadałem, potem moją odpowiedź, to może znajdziesz odpowiedź na swe głupie pytanie. :P


PS: Prawie biję rekordy. Jedno zdanie, a trzy razy "odpowiadać". 8) Dobra, wracam do zaliczeniówki z Zarządzania Karierą, bo tam trzeba mózg skupić, by nie było takich wpadek. :P

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » wt 16 lis, 2010 22:27

Invinciblee, w jeździe za kimś, największą przeszkodą jest brak docisku przedniej osi, nie tylnej.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
kubabmw1
Posty: 11
Rejestracja: pt 27 sie, 2010 09:45

Post autor: kubabmw1 » śr 17 lis, 2010 13:20

co to jest 107%?
P.S:Pozdrawiam normalnych Polaków

Awatar użytkownika
szamanka
Posty: 1236
Rejestracja: sob 09 sie, 2008 22:23
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: szamanka » śr 17 lis, 2010 13:26

Reguła, która mowi, że bolidy osiągające czasy okrążeń większe niż 107% czasu lidera nie startują w wyścigu.

Po ludzku mówiąc, jesli okrązenie w wykonaniu najszybszego trwa 100s nie zostaniesz dopuszczony do wyścigu jeśli uzyskasz czas gorszy niż 107s.

Awatar użytkownika
PiotrasLc
Posty: 16
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 20:38
Lokalizacja: Lubliniec

Post autor: PiotrasLc » czw 18 lis, 2010 11:36

Jestem ciekawy sezonu 2011 , ale tak dokładniej sie przyglądajac to uwazam ze F1 idzie w zła strone.

//venc: Tak na przyszłość to warto takie herezje poprzeć jakąś argumentacją :)
Ostatnio zmieniony sob 08 sty, 2011 16:09 przez PiotrasLc, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
tReNt
Posty: 494
Rejestracja: ndz 17 lut, 2008 16:07
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: tReNt » czw 27 sty, 2011 10:20

KERS...
Kto będzie miał jaki KERS?

McLaren ma swój i sprzedaje jeszcze komu?
Słyszałem że Ferrari, RBR, LRGP będą miały od Magneti Marelli, zgadza sie?
Co i innymi zespołami?

Jak myslicie, czy system od MM może być lepszy jakoś od McL?
faster - farther - higher

Awatar użytkownika
doriano
Posty: 3197
Rejestracja: czw 15 maja, 2008 23:03
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Post autor: doriano » czw 27 sty, 2011 11:05

tReNt pisze:McLaren ma swój i sprzedaje jeszcze komu?
To raczej Mercedes ma swój, a McLaren od niego kupuje. ;)
tReNt pisze:Słyszałem że Ferrari, RBR, LRGP będą miały od Magneti Marelli, zgadza sie?
Zgadza się. Z wypowiedzi Helmuta Marko wynika jednak, że nie należy przyjmować, że zespoły te będą dysponować identycznymi systemami. Ponoć Magneti dostarcza coś w rodzaju bazy rozwojowej, nad którą każdy z zespołów jeszcze trochę popracuje. Czy i jak wpłynie to na różnice wydajności - nie wiem. :(
tReNt pisze:Co i innymi zespołami?
Nowi podobno odpuszczają, ale tu się nie ma co dziwić. Przypominają się słowa płynące z STR w 2009r. o wyborze między kawiorem a bułkami. ;)

Ogólnie to sytuacja wyglądać będzie mniej więcej tak:

RBR - Magneti Marelli
McLaren - Mercedes
Ferrari - Magneti Marelli
Mercedes - Mercedes
LRGP - Magneti Marelli
Williams - oni chyba własny system opracowywali ( "konwencjonalny" - koło zamachowe nie bardzo mieści się w bolidzie... szkoda.)
FI - Mercedes ( oni biorą cały pakiet... Silnik, skrzynia, KERS i di Resta :P )
Sauber - nie wiem czy będą mieli KERS czy nie... :/ Jeśli tak, to Magneti.
STR - jw, choć coś mi się obiło o uszy, że mieli z tego systemu w tym roku korzystać.

Awatar użytkownika
maka87-1992
Posty: 952
Rejestracja: czw 24 sty, 2008 16:56

Post autor: maka87-1992 » czw 27 sty, 2011 11:30

McLaren korzystał z Kersu Brytyjskiej firmy Zytek.
A co do Williamsa to również planują system Kers oparty na akumulatorach.
Źródło: http://www.formula1.pl/F1_news-10414-Wi ... orach.html

Sir_Kamil
Posty: 223
Rejestracja: czw 18 lut, 2010 23:35

Post autor: Sir_Kamil » pt 28 sty, 2011 00:30

doriano pisze: Zgadza się. Z wypowiedzi Helmuta Marko wynika jednak, że nie należy przyjmować, że zespoły te będą dysponować identycznymi systemami. Ponoć Magneti dostarcza coś w rodzaju bazy rozwojowej, nad którą każdy z zespołów jeszcze trochę popracuje. Czy i jak wpłynie to na różnice wydajności - nie wiem. :(
Nie będą wpływały na wydajność. Magneti dostarcza każdemu taki sam system który po prostu trzeba zamocować w różnych bolidach, przymocować do różnych silników i zestroić. W gestii ekip znajdują się baterie, ale to nie ma wpływu na efektywność- co najwyżej masy baterii będą różne.

jipaga
Posty: 28
Rejestracja: ndz 31 sty, 2010 23:58

Post autor: jipaga » pt 28 sty, 2011 16:13

Czy w świetle nowych przepisów, także pasywny fduct jest niemożliwy do wykonania ? Jak rozumiem zakazane jest wpływanie kierowcy na profil aerodynamiczny bolidu, ale także dotykanie płetwy rekina do tylnego skrzydła ? Bez tego nie ma mowy o żadnej formie wygaszania tylnego skrzydła ?
przewidzieć układ stawki w 2014 to dla mnie ruletka

Sir_Kamil
Posty: 223
Rejestracja: czw 18 lut, 2010 23:35

Post autor: Sir_Kamil » pt 28 sty, 2011 16:38

Największą przeszkodą w drodze do zbudowania wygaszacza w nowych regulacjach jest brak możliwości posiadania szczelin w płatach tylnego skrzydła. Jeśli ktoś mimo wszystko wyduma wygaszacz będzie on działał na innej zasadzie niż wszystkie urządzenia z 2010 roku.

jipaga
Posty: 28
Rejestracja: ndz 31 sty, 2010 23:58

Post autor: jipaga » pt 28 sty, 2011 17:06

Zastanawiam się nad tym, bo pomyślałem, że idealnie byłoby stworzyć pasywny wygaszacz, który aktywowałoby się kątem nachylenia przedniego skrzydła. Np. bardziej płasko ustawione przednie skrzydło powodowałoby, że gdzieś w nosie wpadałoby więcej powietrza co przykładowo aktywowałoby ten system. Po co tak ?
Wydaje mi się, że w świetlne nowych przepisów opłaca się ustawiać "za duży" docisk na kwalifikacje - szczególnie na tylnym skrzydle - co odzyskiwałoby się na prostych nieograniczoną możliwością zmiany kąta tego skrzydła przez kierowcę. W wyścigu kiedy ta możliwość jest dość mocno ograniczona (bolid na pozycji 1 nie dotyczy np. w ogóle) bolid z takim "za dużym" dociskiem byłby za wolny na prostych. Jeżeli jednak dozwolone w świetle przepisów parku zamkniętego - obniżenie kąta przedniego skrzydła - aktywowałoby odpowiednio skalibrowany pasywny wygaszacz na tylnym skrzydle - cały docisk bolidu mógłby wrócić do optymalnego w sytuacji kiedy regulacja tylnym jest niemożliwa. Wydaje mi się, że opracowanie takiego systemu byłoby rewelacyjnym złotym środkiem, który pozwalałby osiągać kosmiczne rezultaty w kwalifikacjach dzięki "naddociskowi" w zakrętach - i nadal utrzymywać "normalne" tempo wyścigowe.
Prawdopodobnie tak czy inaczej - nawet jeżeli tylnego skrzydła wygaszać się nie da. To pewnie w konstrukcji przedniego skrzydła głównym szkopułem było to, aby jego dozwolona regulacja między kwalami a wyścigiem znacznie wpływała też na to ile powietrza wpada na tylne skrzydło.
Naprawdę ciekaw jestem czy moje rozumowanie choć trochę jest bliskie temu jakie przeprowadzili inżynierowie...
przewidzieć układ stawki w 2014 to dla mnie ruletka

Awatar użytkownika
Invinciblee
Posty: 1260
Rejestracja: sob 27 gru, 2008 11:38
Kontakt:

Post autor: Invinciblee » pt 28 sty, 2011 20:31

Tylko weź tu wygaś skrzydłem przednim tylne skrzydło które jeszcze dodatkowo ma możliwość zmiany kąta natarcia ;)

I jeszcze uwzględnij chociażby to żeby to działało w pociachanym powietrzu za innym samochodem.

ODPOWIEDZ

Wróć do „F1 - forum techniczne”