przyśpieszenie tłoka w układzie korbowym

Forum poświęcone zagadnieniom technicznym towarzyszącym F1.

Moderator: Moderatorzy

vitamins
Posty: 1
Rejestracja: wt 22 lis, 2011 15:13

przyśpieszenie tłoka w układzie korbowym

Post autor: vitamins » wt 22 lis, 2011 15:17

Witam w artykule http://www.formula1.pl/F1_news-321-Serc ... ki_F1.html o silniku jest informacja o przyśpieszeniu tłoków wynoszących 9000g. Czy ktoś potrafi opisać skąd wzieła się ta wartość. Najlepiej przedstawić wzory do obliczeń. Pozdrawiam

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » wt 22 lis, 2011 18:41

Znasz skok tłoka, znasz tempo z jakim się porusza, czy to taki wielki problem sobie to przeliczyć ?

Biorąc pod uwagę, że artykuł jest z 2006 roku, to pamiętaj, że wtedy silniki potrafiły się kręcić nawet do 22k obrotów na minute.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
lg2000
Posty: 1841
Rejestracja: pn 02 lip, 2007 10:25
Lokalizacja: EPML

Post autor: lg2000 » wt 22 lis, 2011 20:22

Oczywiście to przyspieszenie szczytowe, chwilowe prawdopodobnie trwające około 1ms.

Awatar użytkownika
Viator
Posty: 47
Rejestracja: ndz 24 maja, 2009 12:15

Post autor: Viator » śr 23 lis, 2011 13:17

lg2000 pisze:Oczywiście to przyspieszenie szczytowe, chwilowe prawdopodobnie trwające około 1ms.
Czyli całkiem dużo :). Bo dla 18k obrotów/min, czyli 300/s, cały obrót trwa około 3.3 ms. czyli droga góra dół to 1.6ms :).
Skok to chyba coś koło 4cm.
Czyli przyspieszanie trwa połowę (druga to hamowanie) - przyspieszanie 20mm w 800us.
Myślę, że można przybliżyć do ruchu ze stałym przyspieszeniem, żeby poznać rząd wiekości.
s = (at^2)/2, s i t znane.

Awatar użytkownika
zu7
Posty: 1886
Rejestracja: wt 25 mar, 2008 21:21

Post autor: zu7 » śr 23 lis, 2011 13:38

9000g to chyba o rząd wielkości za dużo.
Przekładając kołowy ruch czegoś do czego połączony jest tłok (rozrząd? - sorki za małą silnikową ignorancję) to przyśpieszenie tłoka powinno być w miarę stałe.
a=s/t² jeśli skok tłoka s=10cm to przy 18tys. obrotów mamy t=3,3ms podstawiając otrzymujemy ok 9000m/s² czyli 900g
To dobrze że ludzie nie rozumieją naszego systemu monetarno bankowego. Bo jeśliby zrozumieli to mielibyśmy rewolucję jeszcze tej nocy - H. Ford

Awatar użytkownika
lg2000
Posty: 1841
Rejestracja: pn 02 lip, 2007 10:25
Lokalizacja: EPML

Post autor: lg2000 » śr 23 lis, 2011 19:13

Viator pisze:
lg2000 pisze:Oczywiście to przyspieszenie szczytowe, chwilowe prawdopodobnie trwające około 1ms.
Czyli całkiem dużo :). Bo dla 18k obrotów/min, czyli 300/s, cały obrót trwa około 3.3 ms. czyli
Tą 1ms podałem z głowy bez liczenia. Nie myślałem że będziesz to liczył dosłownie. Chodziło mi o początkową fazę rozprężania, gdzie ciśnienia nad tłokiem są największe. Wtedy przyspieszenia będą największe. Pewnie więc okres takich przyspieszeń należy zmniejszyć co najmniej 10 razy.

GurneyFlap
Posty: 1
Rejestracja: sob 17 mar, 2012 22:18

Post autor: GurneyFlap » sob 17 mar, 2012 23:12

"Witam w artykule http://www.formula1.pl/F1...silniki_F1.html o silniku jest informacja o przyśpieszeniu tłoków wynoszących 9000g. Czy ktoś potrafi opisać skąd wzieła się ta wartość. Najlepiej przedstawić wzory do obliczeń. Pozdrawiam"
----------------
Jako ktos, ktoremu ten temat obcym nie jest, polecam nastepujacego linka, chociaz jest on po angielsku.
http://en.wikipedia.org/wiki/Piston_motion_equations
gdzie znajduja najwazniejsze rownanie dotyczace przyspieszenia tloka o ktore pytacie - piston acceleration

Prosze pamietac, ze chwilowe katy polozenia walu korbowego sa zdefiniowane tak ze przy TDC (top dead center), czyli gorny martwy punkt kat ma wartosc zerowa. Wartosci katowe sa w radianach.

Prosze rowniez zwrocic uwage na wykres, w ktorym dosc latwo mozna dostrzec, ze najwyzsze wartosci przyspieszenia tloka pojawiaja sie kiedy on znajduje sie w wlasnie w miejscu TDC. Naprezenia i przeciazenia wystapujace w tej pozycji podczas suwu wydechu/przewietrzania dokonuja czesto destrukcji silnikow wyscigowych urywajac sruby mocujace dolny element korbowodu. Czy jest to 9000g czy 7000g mozecie z latowscia policzyc, wystarczy wklepac formulke do excela i sie z tym pobawic. Polecam, fajna edukacja. Warto wiedziec tez, ze dlugosc korbowodu zmiania wartosci tego przyspieszenia, im korbowod dluzszy tym mniejsze przyspieszenia.
GurneyFlap

ODPOWIEDZ

Wróć do „F1 - forum techniczne”