Kierownica F1

Forum poświęcone zagadnieniom technicznym towarzyszącym F1.

Moderator: Moderatorzy

artin.bruyen
Posty: 8
Rejestracja: ndz 10 cze, 2007 21:44

Kierownica F1

Post autor: artin.bruyen » pn 11 cze, 2007 20:25

Witam.
Mam pytanko odnośnie kierownicy bolidu. Wiem że śa z tyłu dwie łopatki do zmiany biegów jak również sprzęgło oraz z przodu jest przycisk PL czyli po naciśnięciu bolid zwalnia do 80 km/h. Są również tm takie trzy pokrętła do czego służą? z czego jest zbudowana kierownica bolidu (z tego co słyszałem z karbonu) i jak ją kierowcy ściągają? może ma ktoś jakieś zdjęcie z opisem albo coś podobnego. wiem ze powiecie że tego jest dużo na Google, ale szukałem i nie mogę czegoś takiego znaleźć. za odpowiedzi z góry dzięki.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Venceremos
Posty: 2020
Rejestracja: wt 01 sie, 2006 12:05
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Kierownica F1

Post autor: Venceremos » pn 11 cze, 2007 20:31

artin.bruyen pisze:Są również tm takie trzy pokrętła do czego służą?
Każdy zespół ma własną kierownicę i na każdej z nich te wszystkie przyciski i pokrętła mogą spełniać różne funkcje. Na pewno jedno z pokręteł jest odpowiedzialne za ustawienie balansu hamulców, jeden przycisk to radio. Cała reszta nie mam pojęcia. Godzil... popisz się... to Ty tutaj w symulatory naparzasz :P

Tak btw z tymi przyciskami na kierownicy była związana kiedyś nie mała afera. W Monaco 98 albo 99 można było zauważyć jak kierowcy McLarena przed zakrętem wciskają magiczny przycisk na kierownicy. Ferrari podejrzewało, że jest to prób obejścia przepisu o tym, że bolidy nie mogą posiadać automatycznej kontroli trakcji. Okazało się to prawdą. McLaren stwierdził, że skoro mechanizm jest wyzwalany przyciskiem to nie jest on automatyczny. Oczywiście został on po paru wyścigach zabroniony przez FIA.
artin.bruyen pisze:z czego jest zbudowana kierownica bolidu (z tego co słyszałem z karbonu) i jak ją kierowcy ściągają?
Głównie włókna węglowe oraz oczywiście metal. Plastyk też się pewnie znajdzie. Raczej standardowe tworzywa. Ściąga się ją przez wciśnięcie takie zapadki z tyłu kierownicy. Zwykle u dołu.

artin.bruyen
Posty: 8
Rejestracja: ndz 10 cze, 2007 21:44

Post autor: artin.bruyen » pn 11 cze, 2007 20:54

Wiem że każdy zespól ma inną kiere ale chodzi mi o takie przybliżone. znalazłem w necie że to trzecie pokrętło jest do ustawiana jak bolid ma sie zachowywac. znaczy czy bolid ma jechac ekonomicznie czy zużywac wiecej paliwa żeby był szybszy, ale niewiem czy to prawda.

Awatar użytkownika
godzil2
Posty: 1353
Rejestracja: wt 23 maja, 2006 20:26
Kontakt:

Re: Kierownica F1

Post autor: godzil2 » pn 11 cze, 2007 21:24

Venceremos pisze:Cała reszta nie mam pojęcia. Godzil... popisz się... to Ty tutaj w symulatory naparzasz
A żebym to ja chociaż kierownice do kompa miał... :P
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

Awatar użytkownika
jaro738
Posty: 2949
Rejestracja: śr 13 gru, 2006 20:34
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: jaro738 » pn 11 cze, 2007 22:06

w tym sezonie na okrązeniu formacyjnym przed którymś z wyścigów fisico dostał info przez radio które Borowczyk przetłumaczył tak
Ustaw obroty silnika na poziom 5
i wtedy przektęcił środkowe pokrętło bodajże na kolor żółty

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » pn 11 cze, 2007 22:13

http://uk.eurosport.yahoo.com/070524/23/shwn.html

tak wyglada Kierownica Ferrari.

a teraz guziczki:

N - bieg jałowy.
L - pit line limiter
pod nim jest Radio.
te wszystkie pokrętełka szare, niebieskie, żółte, czerwone, białe i granatowe

to do ustawień na bierząco np Kontroli trakcji, balansu hamulców i jeszcze kilku paru fantów o ktorych tylko Ferrari we.

po środku jest mały wyświetlacz lcd na nim czasy etc.

nad nimi po prawej i lewej są diody - sygnalizujące obroty silnika i czas zmiany biegów

pod ekranem kolejne diody świecące się na kolory w zależności od wyświetlanej flagi. zazwyczaj tylko na żółto i obok jak mryga to znaczy że SC.

jeden z przycisków służy do właczania wstecznego, ale nie moge sie doczytać gdzie pisze reverse.

litera E najprawdopodobniej służy do wyłaczenia elektryki w bolidzie - w razie gdyby kierowca był nie przytomny w kabinie znajduje się durgi wyłacznik (stąd napis E na bolidzie)

jeden na pewno służy też do odpalania silnika - w końcu rozrusznik to nie wszystko sygnał z kabiny też trzeba dać.

reszty przycisków nie mam pojęcia.

swoją drogą... nie dziwie się że Kimi sobie nie radzi... w Mcl miał tylko kierownice przed sobą... a teraz praktycznie całą klawiature xD
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
yarpen.zirgin
Posty: 4404
Rejestracja: pt 16 lut, 2007 12:46

Post autor: yarpen.zirgin » wt 12 cze, 2007 09:02

Dodaj jeszcze ograniczenie obrotów silnika (pokrętło). Gdzieś na youtube widziałem jak się Heidfeld wypowiadał o przyciskach w BMW. Teraz nie umiałem znaleźć, pewnie już usunęli.
I w Australii pamiętam jak kazali Kovalainenowi włączył jakąś "red 6". To pewnie tryb pracy silnika, czyli też jakby ograniczenie obrotów.
KubicoManiak vel Dobro Squad
CHAM squad

artin.bruyen
Posty: 8
Rejestracja: ndz 10 cze, 2007 21:44

Post autor: artin.bruyen » śr 13 cze, 2007 11:48

Wielkie dzięki za pomoc :D
yarpen.zirgin pisze:I w Australii pamiętam jak kazali Kovalainenowi włączył jakąś "red 6". To pewnie tryb pracy silnika, czyli też jakby ograniczenie obrotów.

Też mi sie coś przypomina

Jeszcze pytanie odnośnie zjazdu do boksu. jak kierowcy powiadamiają team o tym ze za np. 1 okrążenie zjedzie? też przez magiczny przycisk w kierownicy?

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » śr 13 cze, 2007 12:10

artin.bruyen pisze:Wielkie dzięki za pomoc :D
yarpen.zirgin pisze:I w Australii pamiętam jak kazali Kovalainenowi włączył jakąś "red 6". To pewnie tryb pracy silnika, czyli też jakby ograniczenie obrotów.

Też mi sie coś przypomina

Jeszcze pytanie odnośnie zjazdu do boksu. jak kierowcy powiadamiają team o tym ze za np. 1 okrążenie zjedzie? też przez magiczny przycisk w kierownicy?
zazwyczaj to team decyduje kiedy kierowca ma zjechać no chyba że jakaś nagła potrzeba wszystko odbywa się za pomocą Radia.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
Ismola
Posty: 2705
Rejestracja: sob 30 wrz, 2006 15:01
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Ismola » śr 13 cze, 2007 16:59

Jakbyście oglądali studio przed GP (chyba Bahrainu) to byście widzieli co i jak z kierownicą... Przynajmniej BMW- Sauber...

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » śr 13 cze, 2007 19:04

Ismola pisze:Jakbyście oglądali studio przed GP (chyba Bahrainu) to byście widzieli co i jak z kierownicą... Przynajmniej BMW- Sauber...
akurat kierownica BMW to taka uboższa siostra tej Ferrari :D

w sprawie kierownić dodać należy że kierowca po wypadku powinien umieścić kierownice na swoim miejscu... bodajże kimi rzucił kiedyś kierownicą i odszedł od swojego Mcl i dostał za to jakieś tam upomnienie.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
jaro738
Posty: 2949
Rejestracja: śr 13 gru, 2006 20:34
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: jaro738 » czw 14 cze, 2007 17:34

jeszcze jedno spojrzenie na kierownice tym razem Renault

Obrazek

Awatar użytkownika
pablomak
Posty: 456
Rejestracja: sob 13 maja, 2006 18:08
Lokalizacja: Będków
Kontakt:

Post autor: pablomak » czw 14 cze, 2007 18:12

Kierownica w bolidzie F1 stanowi centrum zarządzania pracą samochodu. Może się na niej znajdować nawet 20 przycisków. Koszt budowy jednego egzemplarza wynosi średnio około 35 000 Euro. W trakcie sezonu na jednego kierowcę przypadają około cztery kierownice. Liczba ta może jednak się zmienić, np. stajnia McLaren kierownicę z bolidu kierowcy, który w Grand Prix stanął na podium włącza do udokumentowanej kolekcji i nie jest ona używana już w żadnym innym wyścigu.



Obrazek

1. Luz
2. Zmniejszenie blokady dyfra (dyferencjału)
3. Zmniejszenie siły hamowania silnikiem
4. Zmniejszenie kontroli trakcji
5. Ustawienia blokada dyfra (dyferencjału)
6. Zmiana ustawienia przedniego skrzydła
7. Diagnostyka
8. Skład mieszanki w silniku
9. Przełącznik trybu pracy wyświetlacza
10. Rezerwa
11. Dane i informacje od zespołu
12. Regulator mocy silnika
13. Zwiększenie kontroli trakcji
14. Zwiększenie siły hamowania silnikiem
15. Zwiększenie blokady dyfra (dyferencjału)
16. Ogranicznik prędkości w boksach
18. Obsługa LCD
Ostatnio zmieniony czw 14 cze, 2007 21:56 przez pablomak, łącznie zmieniany 2 razy.
Hala Madrid!
Hala Ferrari!
Hala Kubica!

Awatar użytkownika
jaro738
Posty: 2949
Rejestracja: śr 13 gru, 2006 20:34
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: jaro738 » czw 14 cze, 2007 21:33

no pablo szapo ba (czapki z głów) tu się popisałeś

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
!!!!!!!!!!!post!!nr!!100!!!!!!!!!!!!!!!!

Awatar użytkownika
Ismola
Posty: 2705
Rejestracja: sob 30 wrz, 2006 15:01
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Ismola » czw 14 cze, 2007 21:36

Jaro celem twojego postu było chyba tylko dobicie 100 postu...

Awatar użytkownika
Tommy-F1
Posty: 472
Rejestracja: wt 05 cze, 2007 12:59
Lokalizacja: Polkowice

Post autor: Tommy-F1 » czw 14 cze, 2007 21:46

pablomak - ********* ROBOTA !! i takie coś się ceni, czyste informacje a nie spekulacje bezsensowne. ( tutaj w odniesieniu do wielu bezsennsownych postów w innych tematach)

Awatar użytkownika
jaro738
Posty: 2949
Rejestracja: śr 13 gru, 2006 20:34
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: jaro738 » czw 14 cze, 2007 21:47

Ismola pisze:Jaro celem twojego postu było chyba tylko dobicie 100 postu...
ismola może mi nie uwierzysz ale napiszę prawdę, otóż: napisałem post, kiedy później wróciłem do strony zauważyłem że jest to post nr 100, więc dałem edycję i dopisałem to co widać na dole
happy??

Awatar użytkownika
yarpen.zirgin
Posty: 4404
Rejestracja: pt 16 lut, 2007 12:46

Post autor: yarpen.zirgin » czw 14 cze, 2007 22:39

A ja się będę czepiał, że widzę pomyłkę :>, powinno być:
2, 16 - dyferencjał;
3, 15 - hamowanie silnikiem;
4, 14 - trakcja;
13 - trakcja;
itd;

Możecie znowu napisać, że jestem czepialski :P
KubicoManiak vel Dobro Squad
CHAM squad

artin.bruyen
Posty: 8
Rejestracja: ndz 10 cze, 2007 21:44

Post autor: artin.bruyen » ndz 17 cze, 2007 21:46

No no Pablomak bardzo mi pomogłeś. :D :D :D dzięki za pomoc

Awatar użytkownika
jaro738
Posty: 2949
Rejestracja: śr 13 gru, 2006 20:34
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: jaro738 » czw 27 wrz, 2007 19:53

hehe Ralf albo jarno (jak przypuszczam) mają problemy z zapamiętaniem toru

Obrazek

lukaszlew77
Posty: 691
Rejestracja: czw 02 sie, 2007 14:44
Lokalizacja: Poznań

Post autor: lukaszlew77 » czw 27 wrz, 2007 19:54

Na pewno to od Toyoty? Z tego co widziałem, to oni mieli wyświetlacze LCD na kierownicach.

Awatar użytkownika
jaro738
Posty: 2949
Rejestracja: śr 13 gru, 2006 20:34
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: jaro738 » czw 27 wrz, 2007 19:57

hehe Ralf albo jarno (jak przypuszczam) mają problemy z zapamiętaniem toru
czytaj, jeszcze może SA, tak po kolorach mi się wydaje

Kamil F1
Posty: 2249
Rejestracja: śr 27 gru, 2006 17:39
Lokalizacja: Wieluń

Post autor: Kamil F1 » pt 28 wrz, 2007 14:24

lukaszlew77 pisze:Na pewno to od Toyoty? Z tego co widziałem, to oni mieli wyświetlacze LCD na kierownicach.
Mi sie zdaje że to SA. po nich można się spodziewać czegoś takiego... A wiecie że taka mapka bardzo pomaga kierowcom :!: Wszyscy mają tylko, że na wyświetlaczach Lcd na kierownicy (wyżej wspomniane)
Ostatnio zmieniony pt 28 wrz, 2007 18:41 przez Kamil F1, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
jaro738
Posty: 2949
Rejestracja: śr 13 gru, 2006 20:34
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: jaro738 » pt 28 wrz, 2007 18:59

sorry na pewno nie toyota, teraz mi się przypominało, że oni taką mapkę mają na boku Monoque

Awatar użytkownika
woyciech
Posty: 17
Rejestracja: sob 14 kwie, 2007 11:43
Lokalizacja: LbN

Post autor: woyciech » pn 22 paź, 2007 10:04

Obrazek

Racja !!

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » czw 01 lis, 2007 12:57

troche odgrzebię tą dyskusję... zna ktoś wymiary (max szerokość i max wysokość) kierownicy BMW albo SA ? :)
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
daan
Posty: 62
Rejestracja: śr 08 sie, 2007 19:07
Lokalizacja: Gaszowice
Kontakt:

Post autor: daan » pt 18 sty, 2008 16:52

Kierownica jest odlewana pod profil dłoni kierowcy. Na stronie Bmw pisze że kierowcy używają odmiennych kierownic. Heidfield zrobioną z silikonową a Robert ze skóry...chodzi oczywiście o miejsce trzymania.
Ostatnio zmieniony pt 18 sty, 2008 20:28 przez daan, łącznie zmieniany 1 raz.
Kubica | Alonso

Awatar użytkownika
swirek258
Posty: 646
Rejestracja: ndz 24 lut, 2008 19:25
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: swirek258 » czw 06 mar, 2008 23:02

daan pisze:Heidfield zrobioną z silikonową a Robert ze skóry...chodzi oczywiście o miejsce trzymania.
A co za różnica?Przecież i tak jadą w rękawiczkach :mrgreen:

Awatar użytkownika
Venceremos
Posty: 2020
Rejestracja: wt 01 sie, 2006 12:05
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Venceremos » czw 06 mar, 2008 23:37

swirek258 pisze:A co za różnica?Przecież i tak jadą w rękawiczkach :mrgreen:
Silikonowa Heidfelda jest wyprofilowana przy pomocy odlewu uścisku rąk Nicka, a skórzana Roberta jest bardziej prosta :)
"Formula 1 is not a sport" - Jedyna rozsądna wypowiedź Alonso :D

Awatar użytkownika
Kazik
Posty: 737
Rejestracja: sob 29 gru, 2007 23:20
Lokalizacja: Nysa

Post autor: Kazik » pt 07 mar, 2008 00:47

A ile w/g was Panowie kosztuje taka kierownica (w przybliżeniu) bo jakiś czas temu ktoś (bystry) próbował mi "wyjaśnić",że cena kierownicy bolidu jest zbliżona do ceny kierownicy do komputera.Oczywiście z całym szacunkiem "przyswoiłem" sobie tą informację. :neutral:To po ile ta kierownica hideto ?

ODPOWIEDZ

Wróć do „F1 - forum techniczne”